فوم پشم سنگ چیست؟

همانطور که می دانید برای تولید ساندویچ پانل از فوم های مختلفی استفاده می شود.در این مطلب به صورت تخصصی در مورد یکی از این فوم ها به نام فوم پشم سنگ اطلاعاتی در اختیار شما ارائه می‌دهیم . البته در مورد فوم هایی اعم ازفوم پلی یورتان و فوم XPS در مقالات پیشین صحبت کردیم که می‌توانید در مورد آنها مطالعه نمایید.

این نوع عایق های حرارتی از الیاف معدنی تشکیل شده اند. به همین دلیل با نام “mineral wool” نیز معروف می باشند.مواد اولیه ای که برای تولید این نوع فوم عایق استفاده می‌شود، سنگ بازالت نام دارند که نتیجه فعالیت‌های آتشفشانی هستند که از این نوع فوم برای ساخت سازه‌های پیش ساخته مانند ساندویچ پانل به کار می رود.فوم های پشم سنگ در انواع و ضخامت های مختلفی قابل تولید هستند که در ادامه در مورد انواع آنها صحبت خواهیم کرد.

فوم عایق پشم سنگ در بسیاری از کاربردها از جمله دیوار، کف، سقف، اتاق زیر شیروانی، لوله و کانال ها استفاده می شود. به عنوان یک عایق حرارتی موثر که دارای خواص کاهش صدا و جذب صدا می باشد، بادوام است و معمولاً غیر قابل احتراق است.

بهترین فوم پشم سنگ برای پروژه شما به کاربرد خاص و پیاده سازی آن بستگی دارد. از این رو شرکت کبیر پانل  از محصولات فوم پشم سنگ غیرقابل احتراق و با کیفیت برای استفاده در انواع ساندویچ پانل ها ارائه می دهد که برای کاربردهای جدید و نوسازی در ساختمان های مسکونی و غیر مسکونی مناسب است.

فوم پشم سنگ

مراحل تولید فوم پشم سنگ

در تولید پشم سنگ از سنگ های مختلف استفاده می شود که بازالت سهم بیشتری دارد. سپس پس از تهیه مواد اولیه، آنها را تا 1600 درجه سانتی گراد در داخل کوره ریخته تا به شکل سیلیکات مذاب (ماگما شکل) در‌آید. همچنین در این بین جریان هوا در سراسر کوره در حال جریان یافتن است که دما را بیشتر از آنچه که هست افزایش می دهد.

سیلیکات طبیعی گداخته شده در کف کوره ته نشین می شود، سپس به درون گرداننده‌های دوار (چرخ های ریسندگی) که با سرعت بالایی در حال گردش هستند، هدایت می‌شوند. سپس این سیلیکات مذاب که به شکل رشته‌هایی باریک و طویل در آمده اند، تحت هوادهی سرد می‌شوند.

  • تهیه ماده اولیه شامل بازالت یا سرباره
  • هورد کردن سنگ ها و سپس وزن کشی
  • قرار گیری مواد اولیه در داخل کوره
  • حرارت + هوادهی و در نتیجه گرم شدن تا  1600درجه سانتی گراد
  • مواد گداخته به داخل گرداننده های دوار می رود
  • تبدیل مواد مذاب به الیاف باریک و طویل
  • اضافه کردن ملات چسبنده شامل مواد رزین و روغن‌ها
  • فن‌های جمع آوری کننده باعث جداسازی الیاف می‌شود
  • دستگاه جمع کننده، الیاف جمع شده را بر روی هم قرار می دهد
  • توسط دستگاه پرس سنگین فشرده می شود
  • به اندازه مختلف برای استفاده های گوناگون برش داده می شود
  • در پایان برای فروش در بازار بسته بندی می‌شود

انواع فوم پشم سنگ

جهت عایق کاری لوله ها در تاسیسات ساختمانی و صنعتی به کار می رود که در ضخامت ها و قطرهای مختلف به فروش می رسد.

عمدتا برای عایق کاری ماشین آلات، تجهیزات صنعتی و لوله ها با قطر بالا به کار می رود. از هیچ نوع عامل پیوندی در این عایق استفاده نمی شود.

از این نوع عایق پشم سنگ جهت پرکردن فضاهای فاقد شکل هندسی منظم استفاده می شود.

بسیار انعطاف پذیر است و در انواع بدون روکش و با روکش آلومینیومی و کاغذ کرافت تولید می شود که درعایق کاری سقف ساختمان ها، سقف های کاذب، سوله ها، کانال های تهویه هوا و سطوح با انحنای کم به کار گرفته می شود.

یکی از پرکاربردترین محصولات پشم سنگ است که در زمینه های گوناگون اعم از: ساختمان سازی برای دیوار، کف و سقف به عنوان عایق حرارتی و صوتی و در صنایع کوره سازی، پالایشگاه و پتروشیمی مورد استفاده قرار می گیرد.

مشخصات فوم پشم سنگ

کاربرد فوم پشم سنگ + مزایا و معایب

نوع فوم پشم سنگ کاربرد استفاده در صنعت مزایا معایب
پیش ساخته / ایزوپایپ عایق کاری لوله ها در تاسیسات ساختمانی و صنعتی عایق حرارتی و صوتی ، ضریب جذب صوت بالا ، نصب راحت ، غیر قابل اشتعال هزینه بالا به عنوان یک سیستم عایق
لحافی رزین / فنوفلت عایق کاری ماشین آلات و تجهیزات صنعتی عایق حرارتی و عایق صوتی ، نصب راحت ، عاری از هرنوع پوسیدگی ، جلوگیری از ورد حشرات افت کیفی و ریزش محصول به مرور زمان
سنگ پشم فله‌ای / ایزوترم برای عایق بندی فضاهای فاقد شکل هندسی منظم استفاده می شود دمای کارکرد 270 - 800 درجه سانتیگراد ، ضریب جذب صوت بالا ، غیرقابل اشتعال هزینه بالا ، افت کیفی عایق با گذشت زمان
دوخته شده / ایزوبلانکت عایق کاری سقف ساخنمان ، سقف کاذب ، سوله و کانالهای تهویه هوا انعطاف پذیری بالا، تحمل دمای حرارتی تا 800 درجه سانتیگراد ،بهترین برای عایق کاری نیاز به شاسی کشی برای نصب
تخته ای فشرده / فنوپانل کف و سقف ساختمان ، صنایع کوره سازی ، پالایشگاه و پتروشیمی پرکاربردترین پشم سنگ ، بهترین عایق صوتی در دانسیته بالا ، عدم پوسیدگی ندارد

ساندویچ پانل پشم سنگ و مزایای آن

ساندویچ پانل پشم سنگ

ساندویچ پانل‌ پشم سنگ پایداری بسیار خوبی در هنگام آتش سوزی دارند و می‌توانند با حفظ خواص ساختاری خود تا 2 ساعت در برابر آتش مقاومت کنند و هر چه ضخامت لایه بیشتر شود زمان این پایداری نیز طولانی تر خواهد شد. یکی دیگر از ویژگی‌های این ساندویچ پانل خاصیت جذب صدا یا آکوستیک آن است که می‌تواند صدا را تا ۳۵ دسی بل کاهش دهد چون در هنگام تولید صفحه‌های آن، استحکام در جهت افقی بیشتر از جهت عمودی است.

ساندویچ پانل‌های پشم سنگ دارای مزایای زیر هستند:

عایق حرارتی : ساختار سه لایه این پانل‌ها، باعث کاهش انتقال حرارت از خارج به داخل و بالعکس می‌شود، که به نتیجه‌ای بهتر در کنترل دما داخلی می‌انجامد و انرژی مصرفی را کاهش می‌دهد.

عایق صوتی : پشم سنگ برای جذب و کاهش صداها مناسب است. ساختار پانل باعث جذب و تضعیف صداهای خارجی و داخلی می‌شود و بهبود صوت‌شناسی در داخل ساختمان را فراهم می‌کند.

مقاومت بالا در برابر آتش : پشم سنگ مقاومت بالایی در برابر آتش دارد. این ویژگی می‌تواند در کاهش خطرات حریق و ایجاد زمان کافی برای خروج افراد در صورت بروز حریق مؤثر باشد.

سبک و مقاوم : ساندویچ پانل‌های پشم سنگ به دلیل ساختار سبک خود، نصب و حمل آسانی دارند. همچنین مقاومت فشاری بالایی دارند که می‌تواند به استحکام و سختی پانل‌ها کمک کند.

مقاومت در برابر رطوبت : این پانل‌های به خوبی در برابر رطوبت مقاومت می‌کنند و در برابر سایر عوامل محیطی مانند رطوبت و برودت پایدار عمل می‌کنند.

پایداری و عمر طولانی : دارای عمر طولانی هستند و در مقابل پوسیدگی، تغییر شکل و زنگ زدگی مقاومت خوبی دارند.

نگاه دقیق تر به مزایای ساندویچ پانل های پشم سنگ

مشخصات فنی ساندویچ پانل پشم سنگ

این محصول قابلیت تولید در دونوع پانل دیواری و سقفی را دارد. این پانل‌ها می‌توانند با استفاده از سه نوع ورق فولادی اعم از: آلوزینک، آلومینیوم و گالوانیزه، در رنگ‌بندی‌های گوناگون تولید و عرضه شوند. ساندویچ پانل پشم سنگ ۵۰ برابر سبک‌تر از سایر مصالح ساختمانی سنتی است.

شرکت کبیرپانل با استفاده از تجربه و تخصص خود در این زمینه، به تولید ساندویچ پانل با کیفیت عالی با استفاده از فوم پشم سنگ معروف شده است. تولید این پانل‌ها نیز با رعایت روش‌های تولید ماهرانه و با استفاده از دستگاه‌های پیشرفته در شرکت کبیر انجام می‌شود.

عنوان مشخصات
چگالی 100-140kg/m³
عرض موثر 1000mm
ضخامت 50mm, 75mm, 100mm,150mm
طول طول درخواستی
رنگ بندی هر رنگ رال
نوع متریال گالوانیزه ,فولاد ضدزنگ, فولاد آلومینیوم روی
ضخامت فولاد 0.4 - 0.8 میلیمتر
انواع ساندویچ پانل پشم سنگ

۰ تا ۱۰۰ چگونگی ساخت پشم سنگ

پشم سنگ یک ماده عایق حرارتی است که از سنگ‌های بازالتی یا دیگر سنگ‌های آذینده تولید می‌شود. این ماده، خواص عایق حرارتی بالا، مقاومت به آتش، و سبک بودن را داراست. این ویژگی‌ها پشم سنگ را به یک گزینه مناسب برای بهبود عملکرد حرارتی ساختمان‌ها تبدیل کرده است.

کاهش نیاز به سیستم‌های گرمایش و سرمایش:

استفاده از این فوم باعث می‌شود نیاز به سیستم‌های گرمایش در زمستان و سرمایش در تابستان کاهش یابد. این امر منجر به صرفه‌جویی در انرژی و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌شود.

افزایش بازدهی انرژی :

به عنوان عایق حرارتی، باعث حفظ دماهای مطلوب در داخل ساختمان می‌شود. این امر به بهبود بازدهی انرژی سیستم‌های گرمایش و سرمایش کمک می‌کند.

کاهش هزینه‌های انرژی :

استفاده از این فوم منجر به کاهش هزینه‌های مرتبط با انرژی در طول دوره عمر ساختمان می‌شود. این شامل کاهش هزینه‌های برق، گاز و سوخت می‌شود.