آموزش نصب انواع ساندویچ پانل

مراحل نصب ساندویچ پانل‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است که اگر مطابق با استانداردهای روز نباشد و توسط افراد مجرب اجرا نگردد امکان آسیب به آن‌ها وجود داشته و هزینه‌های زیادی را بر دوش کارفرما خواهد گذاشت.

بطور کلی نصب ساندویچ پانل دارای دو مرحله اصلی است که به شرح ذیل می‌باشد:

نصب سازه فلزی ابتدایی:

در این مرحله ابتدا سازه پایه و فلزی که برای برداشت و نصب ساندویچ پانل استفاده می‌شود، نصب می‌گردد و محل استقرار پانل‌ها به‌صورت عرضی و طولی به شاسی یا ساختمان، توسط ناودانی‌های مخصوص با ضخامت ۱٫۵ یا ۲ میلی‌متر است. اتصال این ناودانی‌ها به شاسی فولادی توسط پرچ با فواصل ۲۵ الی ۳۰ سانتی‌متر انجام می‌شود.

نصب ساندویچ پانل:

در مرحله دوم، ساندویچ پانل روی سازه فلزی نصب می‌شود که در ابتدا ساندویچ پانل به محل نصب حمل شده و سپس با استفاده از تجهیزات موردنظر بر روی سازه فلری نصب می‌شوند.

از جمله نکات مهمی که در زیرسازی پیش از نصب ساندویچ پانل‌ها باید به آن توجه کرد عبارتند از:

  • ستون‌ها
  • عرض کلی
  • محل نصب پانل‌ها
  • ارتفاع پانل‌ها
  • شدت وزش باد در محیط اجرایی پروژه
آمورش نصب انواع ساندویچ پانل
نصب ساندویچ پانل سقفی

نصب ساندویچ پانل سقفی

به‌طورکلی برای نصب و اجرای تمامی نوع‌های ساندویچ پانل یک سری مراحل کلی وجود دارد که در ذیل بطور مفصل به آن اشاره می‌کنیم:

  •  اجرای فونداسیون مطابق با سازه موردنظر. 
  • اتصال پروفیل‌ها به یکدیگر از طریق جوشکاری. 
  • استفاده از دستگاه برش ساندویچ پانل برای برش دقیق پانل‌ها. 
  • اولویت‌بندی قرارگیری ساندویچ پانل نوع سقفی و دیواری بر‌اساس نیاز. 
  • نصب پانل‌ها بوسیله پیچ‌های مناسب بر‌روی پروفیل. 
  • استفاده از محصول فلاشینگ و آبرو جهت زیباسازی سازه. 
  • در مرحله پایانی درصورت نیاز عملیات درزبندی و آب‌بندی توسط چسب انجام می‌گردد.

پانل‌های سقفی توسط پیچ‌های سرمته و پروفیل z شکل به زیرسازی متصل خواهند شد. لازم به ذکر است وجود گام‌های طراحی شده در نوع سقفی سبب می‌شود تا نفوذ آب به صفر برسد. استقرار این مصالح از طریق ناودانی مخصوص با ضخامتی در حدود 2 میلی‌متر بوده که به واسطه یک سری پرچ به شاسی اتصال خواهند یافت. در نصب ساندویچ پنل سقفی باید به یک سری نکات توجه نمود که اصلی‌ترین آن‌ها عبارت است از:

نصب ساندویچ پانل دیواری

 نصب و اجرای ساندویچ پانل دیواری از اهمیت زیادی برخوردار است. در ادامه 8 مرحله مهم در نصب پانل‌های دیواری را مورد بررسی قرار می‌هیم.

اجرای فونداسیون: زیرسازی یا ایجاد فونداسیون اولین مرحله اجرای ساندویچ پانل دیواری است.نوع زیرسازی با ساختار پروژه ارتباط مستقیم دارد و بایستی مطابق نقشه‌های فنی اجرا شود.

خرید متریال مناسب: شرکت کبیرپانل مفتخر است خود را بعنوان برزگترین تولیدکننده محصولات پانل معرفی کند زیرا کیفت متریالی که برای ساخت ساندویچ پانل استفاده می‌شود در کیفیت اجرایی نهایی سازه تاثیر بسزایی دارد.

انتقال و تخلیه پانل‌ها: با استفاده از دو روش سنتی (دستی) و لیفتراک می‌توان ساندویچ پانل را تخلیه کرد. جهت کسب اطلاعات بیشتر به مقاله اصول نگهداری ساندویچ پانل مراجعه کنید.

کنترل کیفیت ساختار ساندویچ پانل: قبل از مونتاژ این نوع ساندویچ پانل‌ها، محل نصب توسط نصاب مورد ارزیابی قرار می‌گیرد تا مشخص شود آیا ساختار آن یکپارچه است یا خیر.

برداشتن محافظ ساندویچ پانل: قبل از انتقال پانل‌های دیواری به محل اتصال بایستی نایلون محافظ شرکت تولیدی را بردارید. این کار در نحوه اجرای این مصالح پیش‌ساخته تأثیر مثبتی دارد.

آب‌بندی ساندویچ پانل: قبل از ثابت کردن محل نصب پانل‌ها باید چسب پلی‌یورتان را روی پانل قرار دهید. آب‌بندی اصولی می‌تواند تا حد‌بسیار زیادی از صدمات مکانیکی جلوگیری کند.

نصب پروفیل درب و پنجره: نکته‌ای که باید به‌خاطر داشته باشید این است که در هنگام نصب نباید از ابزار برش که درجه حرارت بالایی دارد استفاده کنید چرا که به پوشش پانل‌های دیواری آسیب وارد می‌کند. همچنین قابل‌ذکر است که نباید بیشتر از ۱۰ کیلوگرم در متر‌مربع به این محصول فشار وارد شود.

نصب ساندویچ پانل دیواری
نصب ساندویچ پانل پیچ مخفی

نصب ساندویچ پانل پیچ مخفی

ساندویچ پانل دیواری پیچ مخفی نوعی از ساندویچ پانل است که در آن محل اتصال پیچ ها به یکدیگر پنهان است. این امر باعث می‌شود تا نمای ساختمان زیباتر و یکدست‌تر شود.

این محصول از دو لایه ورق فلزی و یک لایه عایق تشکیل شده است. ورق‌های فلزی معمولاً از جنس گالوانیزه یا آلومینیوم هستند و عایق نیز می تواند از مواد مختلفی چون پلی‌یورتان، پشم سنگ، یا پشم شیشه باشد.

ساندویچ پانل پیچ مخفی به صورت کام و زبانه به یکدیگر متصل می‌شوند. برای نصب این محصول، ابتدا باید یک لایه ورق فلزی روی زیرسازی نصب شود. سپس، لایه بعدی ورق فلزی به صورت کام و زبانه روی لایه اول قرار می گیرد. در نهایت، پیچ ها از طریق سوراخ های موجود در ورق فلزی به زیرسازی متصل می‌شوند.

قیمت نصب ساندویچ پانل دیواری پیچ مخفی

قیمت این پانل‌ها به عوامل مختلفی چون نوع ورق فلزی، ضخامت ورق فلزی، نوع عایق، ضخامت عایق و غیره بستگی دارد، اما معمولاً قیمت آنها مقرون به صرفه تر سایر پانل‌های دیواری است.

با اینکه نصب و استفاده از ساندویچ پانل پیچ مخفی به نظر می‌رسد ساده باشد، اما این نیاز به دقت و توجه به جزییات دارد. برای استفاده بهینه از محصول، نیاز است که نصب آن توسط نیروهای مجرب و متخصص در این حوزه صورت گیرد.

در آخر، مهم است که در انتخاب و نصب ساندویچ پانل دیواری پیچ مخفی به مشخصات فنی، کیفیت مواد و همچنین نیازهای خاص پروژه توجه شود تا نتیجه ی نهایی هم از نظر زیبایی و هم از نظر عملکرد بهترین باشد.

ابزار‌های موردنیاز جهت نصب ساندویچ پانل

نصب این محصول از جمله مسائلی است که در کیفیت و استحکام سازه نقش بسزایی دارد؛ به همین منظور، اجرا و نصب این مصالح بایستی بادقت و توجه فراوان انجام شود. پانل‌های خریداری شده باید توسط نصابان حرفه‌ای و باتجربه در محل مورد نظر جای‌گذاری و نصب گردند.

دستگاه برش ساندویچ پانل

این دستگاه یکی از دستگاه‌های مخصوص برش ساندویچ پانل است که از یک اره قطب‌نما و یا دستی، جهت برش دقیق پانل در ابعاد دلخواه مشتریان، تشکیل شده است. یکی از مهم‌ترین نکات هنگام استفاده از دستگاه برش پانل این است که برش پنل ساندویچی باید در سریع‌ترین زمان ممکن انجام شود؛ در غیر این صورت به پنل‌ها آسیب جدی وارد خواهد شد.

عایق چسب ساندویچ پانل

این نوع عایق به چسب ماستیک شناخته می‌شود. قدرت چسبندگی این چسب در مقایسه با سایر چسب‌های موجود در بازار بسیار بیشتر بوده و عموماً برای درزبندی بین پانل‌های دیواری و سقفی، سنگ، فلزات و بتن به کار می‌رود. چسب عایق ساندویچ پانل، علاوه بر قدرت چسبندگی بالا، انعطاف‌پذیری بالایی داشته و چنانچه در معرض گرما و سرمای بیش از حد قرار گیرد، خاصیت خود را از دست نمی‌دهد.

پیچ‌های سرمته گالوانیزه واشردار

پیچ سرمته واشردار از جمله پیچ سرمته های چهارسو است که به کمک پیچ گوشتی چهارسو و دوسو متصل به دریل باز و بسته می‌شود. این پیچ نسبتا سبک تر از پیچ سرمته ساده است و در قست گل دارای یک زائده واشر مانند است که از ورود گرد و غبار و رطوبت به داخل قطعه پیشگیری می کند. از این‌رو استفاده از واشر در این مدل پیچ نیاز نیست. پیچ سرمته واشردار در اندازه‌های بین 12 میلیمتر تا 10 سانتیمتر متغیر است.

دستگاه برش ساندویچ پانل