فوم پلی یورتان چیست؟

فوم پلی یورتان مشتقاتی از نفت است که این ماده شیمیایی نقش بسزایی در ایجاد و ساخت بسیاری از وسایل پیرامونی ما کاربرد دارد. این ماده می‌تواند به صورت زینتی و هم به صورت استراتژیک از جمله برای عایق کاری مورد استفاده قرار گیرد.

پلی یورتان منعطف عمدتاً برای مونتاژ درب‌ها و پنجره‌ها، کاربردهای پرکننده، عایق های صوتی و حرارتی، موانع ضد آب و عایق در برابر آتش استفاده می‌شوند. فوم پلی‌یورتان به سرعت با رطوبت موجود در هوا واکنش می‌دهد و پس از استفاده منبسط می‌شود. این فوم به دلیل قدرت چسبندگی بالا به خوبی به سطوح اعمال شده می چسبد.

فاز گازی عظیم دارای عایق حرارتی و صوتی خوب، جذب نیرو بالا، چگالی کم و انعطاف پذیری است. گاهی اوقات به عنوان لاستیک فوم، نوع وسیع تری از مواد که شامل فوم های ساخته شده از لاتکس، نئوپرن و سیلیکون است، نامیده می شود.

دسته بندی فوم های پلی یورتان از نظر ترکیبات شیمایی

این محصول از نظر ترکیب شیمیایی به سه دستۀ نسوز، کندسوز و آتشگیر تقسیم می‌شود که به شرح جدول ذیل می‌باشد:

نوع فوم مقاومت در برابر آتش صرفه اقتصادی مناسب برای ساندویچ پانل
فوم B1 مقاومت بالا بله بله
فوم B2 خاموش شونده (کندسوز) بله درصورت نبودن نوع اول
فوم B3 مقاومت پایین (بسوز) خیر خیر
فوم پلی یورتان
ساختار فوم پلی یورتان

ساختار فوم پلی یورتان

پلی یورتان نامی جمعی برای گروه بزرگی از پلیمرها با ترکیبات بسیار متفاوت و پروفایل های متناظر با خواص متنوع هستند. همه پلی یورتان ها با یک روش رایج تهیه شدند، آنها با واکنش چند افزودنی به دی ایزوسیانات ها تولید شدند که به شرح فرمول شیمیایی زیر می باشد:

C27H36N2O10

فوم های پلی یورتان با واکنش پلی ال ها و دی ایزوسیانات ها تولید می شوند که هر دو محصول اغلب از نفت خام به دست می آیند.

دی ایزوسینات اصلی مورد استفاده در تولید پلی یورتان انعطاف پذیر TDI (تولوئن دی ایزوسیانات) است. برخی از این متریال ها، به ویژه به اصطلاح فوم های ویسکوالاستیک یا حافظه دار، می توانند با MDI (متیلن دی فنیل دی ایزوسیانات) نیز ساخته شوند. فوم های قالب گیری شده اغلب با MDI ساخته می شوند.

هنگامی که با پلی ال ها که زنجیره های بلند آلکوکسی اتر هستند مخلوط می‌شوند، این مواد شیمیایی بلوک های ساختمانی آن را تشکیل می دهند.

بسته به مشخصات فوم تولیدی، مواد دیگری با دی ایزوسیانات ها و پلی ال ها مخلوط می شوند: افزودنی ها، کاتالیزورها، رنگ ها، آب و دی اکسید کربن.

در برخی موارد به ویژه زمانی که توسط قوانین محلی لازم است  مواد بازدارنده شعله به فرمولاسیون اضافه می شوند تا مقاومت آن در برابر آتش را افزایش دهند. لازم به ذکر است که اشتعال خود به خودی برای فوم های انعطاف پذیر در دمای کاری معمولی امکان پذیر نیست.

مزایای استفاده از فوم پلی یورتان

با توجه به محصول ساندویچ پانل پیشنهاد می گردد حتما جهت خرید این محصول از فوم پلی یورتان استفاده گردد که در ادامه مزایای استفاده از این فوم را بررسی خواهیم نمود:

  • عایق حرارتی و برودتی
  • قابلیت چسبندگی به ورق ساندویچ پانل
  • طول عمر بالا
  • قابلیت تزریق در فرآیند تولید
  • قیمت مقرون به صرفه
  • ضدباکتری و آلودگی
  • جذب رطوبت بسیار کم
  • عایق صوتی ( تا حدی )
  • عدم نفوذ حشرات و پرندگان به داخل فوم
معایب فوم عایق پلی‌ یورتان

هنگام استفاده از عایق پلی یورتان  باید از پوشش‌های ایمنی استفاده شود زیرا گازی که در هنگام کار با این فوم‌ها در فضا پخش می‌شود برای سلامتی مضر است. این فوم‌ها برای مکان‌هایی که نیاز به تعمیر یا بازسازی ندارند مورد استفاده قرار می‌گیرند. زیرا در صورت چسبیدن به سطوح دیگر نمی‌توان آن‌ها ‌را پاک کرد یا جدا نمود. جزء مواد تجدید ناپذیر به شمار می‌آیند زیرا چرخه بازیافت فوم پلی‌ یورتان به طبیعت بسیار طولانی است.

مزایای فوم پلی یورتان
فوم اسپری پلی یورتان

روش ساخت فوم به شیوه اسپری

تکنیک اسپری کردن جهت پوشش دهی سطوح صاف مورد استفاده قرار می‌گیرد. معمولاً در این روش ساخت باید سطح قالب‌ها، پانل‌ها و دیوارها مساحت زیادی داشته باشد به همین منظور مخلوط سازی مواد تشکیل دهنده فوم پلی یورتان در هنگام اسپری شدن صورت می‌گیرد. در صورت نیاز می‌توانید مقداری گرما به روش اسپری اعمال کنید تا این فرآیند شیمیایی به سهولت حاصل شود.

در روش ساخت به شیوه اسپری کردن، تفنگ‌های مخصوصی به کار می‌رود. این نوع تفنگ‌ها مخلوط سازی مواد را به صورت خارجی و داخلی انجام می‌دهند در مخلوط سازی داخلی برای ساخت عایق پلی یورتان از چند روش استفاده می‌شود. در مخلوط سازی خارجی ترکیبات در هنگام خروج از تفنگ تحت هوای پرفشار تولید می‌شود.
البته هر کدام از این روش‌ها مزیت های منحصر به فردی دارند. مثلاً در مخلوط داخلی مواد بهتر با یکدیگر مخلوط می‌شوند خصوصاً زمانی که ویسکوزیته مواد بالا است. پس در روش ساخت فوم پلی یورتان به صورت مخلوط داخلی شما می‌توانید در نزدیک ترین فاصله هم از آن استفاده کنید.

روش ریختن یکی از متنوع ترین تکنیک‌هایی است که برای استفاده در موارد بسیاری مانند عایق کاری ساختمان ها به کار می‌رود. در اجرای این روش مواد تشکیل دهنده فوم پلی یورتان را به شکل دستی یا توسط میکسرهای برقی درون یک حفره مخصوص بریزید تا با یکدیگر ترکیب شوند. یک میکسر برقی می‌تواند کار مخلوط سازی این مواد را انجام دهد. با واکنش دادن این مواد به طور مستقیم درون حفره دستگاه ماده‌ای به دست می‌آید که برای تمام چگالی‌ها قابل استفاده است.

 

مقایسه فوم پلی یورتان و پلی استایرن

 پلی یورتان و پلی استایرن هر دو پلیمر هستند  که ساخته شده از زنجیره های طولانی مولکولی می باشند و بیشتر از اتم های کربن و هیدروژن تشکیل شده اند.

با گرم شدن دقیق می تواند دوباره به استایرن تجزیه شود و در بسیاری از حلال های آلی حل شود. پلی یورتان با واکنش بین دو ماده شیمیایی مختلف ساخته می شود. مقاومت آنها در برابر مواد یکسان متفاوت است. این مصالح در همه جای صنعت استفاده و خود باعث تولید و رشد انواع مصالح کاربردی شده اند.

با این حال ، پلی یورتان به طور فزاینده ای در موقعیت های خاص جایگزین پلی استایرن می شود ، به ویژه مواردی که به انعطاف پذیری بیشتری نیاز است. از هر دو متریال برای تولید ابزار گچبری پیش ساخته استفاده شده است همچنین بدلیل مشخصات خاص خود بسیار گزینه مناسب تری می باشد.

از نظر ترکیب، توانایی این دو محصول نهایی در مقاومت در برابر مواد شیمیایی و هدایت گرما و تحمل آنها برای سختی تفاوت دارد که به شرح زیر بیان می شود :

  • ترکیب مولکولی
  • ضریب مقاومت حرارتی
  • مقاومت در برابر اشتعال
  • مقاومت شیمیایی، آب، هوا و سایش
  • تحمل وزن
  • عایق صدا
 
مقایسه فوم پلی یورتان و پلی استایرن
ساندویچ پانل پلی یورتان

ساندویچ پانل پلی یورتان

از مشخص‌ترین ویژگی‌های این عایق، وزن سبک آن است. بار مرده‌ای که توسط مصالح سنگین ساختمانی به سازه تحمیل می‌شود، طول عمر سازه را کاهش داده و منجر به کاهش دوام و مقاومت سازه در برابر حوادث طبیعی مانند زلزله، طوفان و… می‌شود. ساندویچ پانل پلی یورتان تا دمای ۱۰۰ درجه سانتی گراد نیز از خود مقاومت نشان می‌دهد اما در دمایی بالاتر از این، استحکام خود را از دست داده و تجزیه می‌شود. از دیگر مشخصات فنی عایق ، این است که باکتری‌ها قابلیت رشد ندارند. از همین‌رو بهترین لایه عایق برای ساخت اتاق تمیز است.

ساندویچ پانل پلی یورتان یک فوم فشرده غیر قابل اشتعال است که چگالی بالایی دارد. این ساندویچ پانل ها معمولا با دو نوع فوم پلی یورتان ساخته می‌شود. فوم‌های PUR و PIR  که در ساختار ساندویچ پانل‌ها به کار گرفته می‌شوند. تفاوت این دو عایق در مقاومت آن‌ها در برابر آتش است. ساندویچ پانل PIR در برابر اشتعال مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد. اگر به دنبال یک لایه عایق هستید که علاوه بر حرارت از ورود رطوبت و صوت نیز جلوگیری کند، بی‌شک ساندویچ پانل پلی یورتان بهترین گزینه است. از این ساندویچ پانل‌ها در ساخت و ساز سازه‌های جدید بطور گسترده استفاده می‌شود. دیگر کاربرد این پانل‌های ساندویچی، عایق سازی سازه‌های قدیمی است.

اطلاعات خرید ساندویچ پانل پلی یورتان
انواع PUR (فوم سفت و سخت) و PIR (پلی ایزوسیانات)
ضخامت ۴، ۵، ۶، ۸، ۱۰، ۱۲.۵ و ۱۵ سانتی‌متر
کاربرد انواع ساختمان های تجاری، اداری، مسکونی، پزشکی و …
عوامل موثر بر کیفیت جنس ورق، جنس فوم، فرآیند تولید