انواع ساندویچ پانل پلی یورتان

ساندویچ پانل های پلی یورتان از دولایه ورق فلزی تشکیل شده اند که بین آنها فوم پلی یورتان تزریق میشود. این ساندویچ پانل ها از لحاظ ماندگاری و عایق بودن نسبت به عایق های دیگر مانند پشم شیشه ، پلی استایرن ، اکس پی اس و پشم سنگ از مقاومت خوبی برخوردار بوده و همچنین از لحاظ وزنی و قیمت مناسب با اختلاف نسبت به رقبای دیگر پیشی گرفته است.

خط تولید این نوع از پانل ها بصورت کانتینیوس بوده به این صورت که ورق و مواداولیه شامل ایزوسیونات، پلی یول و گاز پنتان وارد خط تولید شده و در انتها محصول بصورت بسته بندی از خط خارج شده و تحویل مشتری می گردد. در فرآیند ساخت و تولید ساندویچ پانل های پلی یورتان نوع مواد اولیه و استاندارد حریق و دانسیته فوم بسیار هائز اهمیت بوده و نسبت به نوع پروژه، منطقه جغرافیایی و کاربری آن متمایز میگردد.

ساندویچ پانل های پلی یورتان با کاربری ها، ضخامت و ابعاد مختلفی تولید میگردد که هرکدام از آنها برای مصارف مختلفی همچون پوشش سوله ، احداث سردخانه ، اتاق تمیز ، ساختمان های پیش ساخته و احداث کارخانه و کانکس مورد استفاده قرار میگیرند که به شرح ذیل به حضورتان معرفی می گردد:

  1. ساندویچ پانل سقفی پلی یورتان
  2. ساندویچ پانل دیواری پلی یورتان
  3. ساندویچ پانل سردخانه ای پلی یورتان
  4. ساندویچ پانل پیچ مخفی پلی یورتان
  5. ساندویچ پانل دوروصاف پلی یورتان
ساختار کلی ساندویچ پانل پلی‌ یورتان

مزایای ساندویچ پانل های پلی یورتان

فوم پلی یورتان در سال 1973 توسط دانشمند آلمانی بنام اوتو بایر کشف و تولید شد و در مدت زمان کوتاهی در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار گرفت، پلی یورتان از واکنش دی ایزوسیونات تولید و با نام اختصاری PU شناخته میشود. مقاومت پلی یورتان ها در برابر ضربه ، سایش و ترک خوردگی بسیار بالا بوده و یکی از ویژگی های مهم این نوع فوم ها پخت سریع و کامل در دمای محیط میباشد، از مزایای این نوع فوم ها میتوان به نکات زیر اشاره نمود:

  • مقاومت بالا در برابر عوامل خورنده محیطی و جوی
  • حفظ قابلیت انعطاف در دامنه وسیع دمایی
  • غیر سمی و داری تاییدیه مصرف در مجاورت آب آشامیدنی
  • قیمت پایین
  • قابلیت ترمیم‌پذیری، عدم تغییر رنگ و ترک خوردگی با گذشت زمان
  • نصب سریع و آسان در کوتاه‌ترین زمان ممکن
  • استحکام بالا
  • قدرت عایق بندی بسیار خوب
  • جذب آب پایین
  • عدم انتشار گاز سمی در هنگام آتش‌سوزی

نحوه تولید فوم پلی یورتان

ساندویچ پانل پلی یورتان سقفی
ساندویچ پانل های پلی یورتان از دولایه ورق فلزی تشکیل شده است

مشخصات فنی ساندویچ پانل سقفی پلی یورتان

ساندویچ پانل پلی یورتان مانند بیشتر ساندویچ پانل‌ها قابلیت استفاده در سقف‌ها و دیوارها را داشته و از دو لایه ورق که هسته ساندویچ پانل را پوشش می‌دهند تشکیل‌شده است.

 
مشخصات فنی ساندویچ پانل پلی یورتان سقفی
طول 2 تا 13 متر (بسته به سفارش مشتریان)
عرض مفید 1000 میلی متر
ضخامت عایق 2-3-4-5 سانتی متر
ضخامت ورق 0/35 – 0/80 میلی متر
نوع ورق ورق گالوانیزه ، رنگی ، آلوزینک ، استیل
دانسیته فوم 40 کیلوگرم بر متر مکعب
نوع تولید کانتینیوز
ویژگی ها نسوز

مشخصات فنی ساندویچ پانل دیواری پلی یورتان

ساندویچ پانل دیواری نوعی از مصالح ساختمانی آماده است كه از دو لایه ورق تشكیل شده و مابین آن‌ها فوم تزریق شده است كه جهت پوشش دیوار و نما به کار می‌رود. از ساندويچ پانل ديواری جهت استفاده در دیوارهای خارجی و همچنین دیوارهای پارتیشن داخلی استفاده می‌گردد.

مشخصات فنی ساندویچ پانل پلی یورتان دیواری
طول 2 تا 13 متر (بسته به سفارش مشتریان)
عرض مفید 1120 میلی متر
ضخامت عایق 5-8-10-15 سانتی متر
ضخامت ورق 0/35 – 0/60 میلی متر
نوع ورق ورق گالوانیزه ، رنگی ، آلوزینک ، استیل
دانسیته فوم 40 کیلوگرم بر متر مکعب
نوع تولید کانتینیوز
ویژگی ها نسوز
ساندویچ پانل دیواری پلی یورتان
روش تولید ساندویچ پانل پلی یورتان

روش های تولید

برای سازه‌هایی که در آن‌ها جلوگیری از اتلاف انرژی از اهمیت بالایی برخوردار است معمولا توصیه می‌کنیم که از ساندویچ پانل‌های پلی یورتان استفاده شود. از جهت بهره وری انرژی، پلی یورتان دو برابر بهتر از عایق‌های دیگر مانند پلی استایرن عمل می‌کند. پلی یورتان جزو عایق‌های بسیار سخت به شمار می‌رود از همین‌رو می‌توان به عنوان یک عایق صوتی و حرارتی قوی از آن استفاده کرد.

ساندویچ پانل پلی یورتان به چه روش‌هایی تولید می‌شود؟

به‌طور کلی ساندویچ پانل پلی یورتان به دو روش تولید می‌شود. روش کانتینیوز و روش دیسکانتینیوز، دو روش تولید این نوع ساندویچ پانل هستند که هر روش به طور خلاصه، توضیح داده می‌شود.

روش کانتینیوز

در روش کانتینیوز یا همان مکانیزه، مواد اولیه توسط دستگاه ها و رباط‌های مکانیکی، به ساندویچ پانل تبدیل می‌شوند. مواد اولیه شامل رول ورق گالوانیزه، مواد اولیه فوم پلی یورتان یا شیت فوم پلی استایرن و چسب از یک طرف وارد دستگاه شده و از طرف دیگر، تکمیل شده خارج می‎‌شود. ساندویچ پانل‌های خروجی به قطعات دلخواه برش داده شده و آماده بسته‌بندی می‌شوند.

روش دیسکانتینیوز

روش دیسکانتینیوز یا غیر پیوسته، روشی است که در آن خط تولید از یکدیگر جدا هستند. هر کدام از عملیات‌های مورد نیاز، در یک ایستگاه انجام شده و سپس به ایستگاه بعدی منتقل می‌شوند.

زمینه کاربرد ساندویچ پانل پلی یورتان

کاربرد در ماشین های سنگین

پانل های فوم پلی یورتان به طور گسترده در تجهیزات تبرید مانند انبار سرد، اتاق سیار، یخچال کامیون ها و غیره استفاده می شود و در دماهای بسیار پایین زیر 40- درجه سانتی گراد شکننده نخواهد بود.

کاربرد در ساختمان های صنعتی

ساندویچ پانل های پلی یورتان را می توان برای دیوارهای داخلی، دیوارهای بیرونی و سقف ساختمان ها استفاده کرد و با تنظیم فرمول، عملکرد خوبی در برابر حریق خواهند داشت. به طور خاص، آن را با پانل های فلزی ترکیب می کنند تا خواص ضد شعله آن را افزایش دهند.

کاربرد در ساختمان های سرد

در ساختمان‌هایی که نیاز به حفظ دمای پایین دارند، مانند سردخانه‌ها و انبارهای مواد غذایی، ساندویچ پانل پلی یورتان به عنوان عایق حرارتی استفاده می‌شود. این پانل‌ها می‌توانند دمای داخلی را در محدوده مطلوبی نگه دارند و از افزایش هزینه‌های سرمایش و یخ زدگی جلوگیری کنند.

کاربرد در خودروسازی

 در صنعت خودروسازی به عنوان جزء سازه‌ای مورد استفاده قرار می گیرند. این پانل‌ها می‌توانند وزن خودرو را کاهش داده و در عین حال استحکام و سختی لازم را فراهم کنند تا در بروز تصادفات در وسایل نقلیه مقاومت لازم و حفظ جان سرنشینان را فراهم کند.

کاربرد ساندویچ پانل پلی یورتان