ساندویچ پانل آلوزینک چیست؟

ساندویچ پانل آلوزینک یکی از پانل‌هایی است که در ساختار 3 لایه‌ای خود ورق‌هایی تشکیل شده از دو آلیاژ آلومینیوم و روی دارد. این پانل‌ها ویژگی‌های مخصوص خود را داشته و در سازه‌های متعدد مورد استفاده قرار می‌گیرند. به دلیل مزایایی همچون عایق رطوبتی می‌توان از این پانل در مناطق پر بارش مثل شمال کشور استفاده نمود.

لازم به‌ذکر است بدانید که ساندویچ پانل آلوزینک (Aluzinc) یک صفحه یا ورقه سه لایه بوده که لایه‌های رویی و زیرین آن از جنس ورق آلوزینک هستند و لایه میانی عایق در بین صفحات آلوزینک هست. هسته عایق میانی این پانل‌ها اصولا از جنس فوم‌های پلی‌یورتان، پلی‌استایرن و استایرن اکسترود‌شده (xps) می‌باشد.

برای ساخت پانل آلوزینک ابتدا ورق فولادی را شست‌و‌شو می‌دهند سپس روی آن را برای افزایش مقاومت با لایه‌ای از جنس روی می‌پوشانند. این فرایند باعث می‌شود تا پانل در برابر رطوبت، پوسیدگی، زنگ زدگی و اکسید شدن مقاوم گردد. ساندویچ پانل آلوزینک نیز همانند سایر پانل‌ها دارای دو نوع دیواری و سقفی بوده و در پروژه‌های متعددی برای پوشش سقف و دیوار استفاده می‌شود.

محبوبیت ساندویچ پانل آلوزینک

اجرا و پیاده‌سازی یک بنای مقاوم و بادوام با انتخاب مقرون به صرفه‌ترین و باکیفیت‌ترین مصالح می‌تواند این نیازها را برآورده سازد. شاید علت محبوبیت ساندویچ پانل آلوزینک را بتوان به قابل بازیافت بودن آن‌ نسبت داد چراکه از نظر زیست محیطی و اقتصادی اهمیت بسزایی دارد. از دیگر دلایل محبوبیت این ورق‌ها می‌توان به مدرن و زیبا بودن آن‌ها اشاره کرد که سبب می‌شوند نمای سازه زیباتر شود.

ساندویچ پانل آلوزینک

ساختار ساندویچ پانل آلوزینک

فولاد گالوالوم یک فولاد پیش روکش شده است که از غوطه ور کردن یک لایه پوشش آلومینیوم و زینک در دو طرف فولاد نورد سرد با مشخصات مقاومت و ضخامت‌های مختلف به دست می آید. پوشش سطح آن 55% آلومینیوم، 43.4% روی و 1.6% ترکیب آلیاژ سیلیکون است. مشخصه سطح آن صاف، مسطح و زرق و برق‌دار است.

پانل آلوزینک همانند سایر پنل‌ها دارای ساختاری سه لایه بوده که شامل یک فوم در لایه میانی و دو ورق در اطراف آن از جنس آلوزینک می‌باشد.

مقاومت پوششی

برای به دست آوردن مقاومت در برابر خوردگی بهتر و ظاهری زیباتر، سطح فولاد آلوزینک از قبل پوشش داده می‌شود.

هسته فوم عایق

فوم‌های عایق استفاده شده در این نوع پانل‌ها باعث سبک شدن نهایی سازه می‌شود. این فوم‌ها نه تنها باعث سبکی سازه می‌شوند، بلکه دارای عایق حرارتی خوب، ضد آب و ضد رطوبت است.

پانل آلوزینک در لایه‌های خارجی خود از آلومینیوم، روی و سیلیکون به ترتیب به میزان ۵۵، ۴۳.۴ و ۱.۶ درصد تشکیل شده است.
برای ساخت این محصول ابتدا ورق فولادی را شست‌و‌شو می‌دهند و بعد روی آن را برای افزایش مقاومت با لایه‌ای از جنس روی می‌پوشانند. این فرایند باعث می‌شود تا پانل در برابر رطوبت، پوسیدگی، زنگ زدگی و اکسید شدن مقاوم گردد.

انواع ساندویچ پانل آلوزینک

  • دو رو ورق : پانل‌هایی هستند که برای پوشش لایه رویه و لایه زیرین آن‌ها از ورق‌ آلوزینک استفاده شده است. ساندویچ پانل‌های دو ورق مقاومت و استحکام بیشتری نسبت به پانل‌های ساندویچی یک رو ورق دارند.
  • یک رو ورق یک رو فویل: این پانل شامل سه لایه اصلی می‌باشد. اما تنها تفاوت این ساندویچ پانل‌ها با سایر همنوعان خود، حذف یکی از ورق‌ها و استفاده از جنس دیگری مانند فویل، کاغذ و غیره به جای آن است.
  • یک رو ورق نایلون: این محصول به صورت یک رو ورق و یک رو نایلون  است که طرف داخلی آن نایلون و طرف بیرونی آن ورق است که می‌تواند انواع ورق ساندویچ پانل  را استفاده کرد و برای عایق این ورق از فوم تزریقی پلی یورتان استفاده می‌شود. از این محصول برای پوشش سقف و به عناون ساندویچ پانل سقفی استفاده کرد.
  • یک رو ورق یک رو کاغذ:جهت ایجاد سقف کاذب در ساختمان‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند که درواقع بیشترین میزان استفاده از این محصول همین مورد است.

رال رنگی ساندویچ پانل آلوزینک

رال رنگی تمام شرکت‌های تولیدکننده ساندویچ پانل دارای 9 مدل است که شامل رنگ‌های اصلی در این حوزه می‌شود؛ این رنگ‌ها شامل زرد، نارنجی، قرمز، کرم، آبی، سبز، خاکستری، قهوه‌ای، سفید و سیاه است.

انواع ساندویچ پانل آلوزینک

مزایای ورق آلوزینک در تولید ساندویچ پانل

همانطور که پیشتر اشاره کردیم این محصول بدلیل استفاده از ورق آلوزینک دارای عایق برودتی و رطوبتی بالایی در مقایسه با سایر محصولات می‌باشد که این امر بسیار تاثیر بسزایی در ساخت و ساز‌های شمال کشور شده‌است. بنابراین اطلاعات درباره مزایای این پانل می‌تواند منجر به انتخاب بهتر شود. برخی از مهم‌ترین این مزایا شامل موراد زیر می‌شود:

  • عایق رطوبتی مناسب: ساندویچ پانل آلوزینک یک عایق مناسب در مقابل رطوبت، پوسیدگی، انرژی، صدا می‌باشد.
  • نصب سریع و آسان: این محصول همانند سایر ساندویچ پانل‌ها حمل و نقل آسان و اجرای سریعی دارد و به همین دلیل سرعت ساخت یک سازه معمولا با این مصالح پیش ساخته بیشتر است.
  • دوام و ماندگاری بالا: این محصول مقاومت بالایی در برابر خوردگی، فشار، ضربه، سرما، باران دارد. پانل ساندویچی آلوزینک گزینه مناسبی برای استفاده در مناطق زلزله خیز و مستعد رانش زمین هستند.
  • هزینه مقرون بصرفه: یکی از مهم‌ترین عواملی که سبب می‌شود تا افراد برای انتخاب این پانل اقدام نمایند، قیمت نهایی این متریال است. عوامل مختلفی همچون جنس و نحوه ساخت، دیواری یا سقفی بودن، ابعاد سازه، خرید به شکل عمده یا جزیی بر هزینه نهایی موثرند.
  • قابل بازیافت و شست و شو: پنل‌های آلوزینک به راحتی قابل شستشو می‌باشند و به همین دلیل می‌توان بهداشت سازه را به آسانی حفظ نمود. برخلاف موادی مانند سیمان و آجر ساندویچ پانل ها قابلیت بازیافت و استفاده در صنعت را دارند و نیز سازگار با محیط زیست هستند.

تفاوت ساندویچ پانل آلوزینک و گالوانیزه

ساختار ساندویچ پانل‌ها به‌گونه‌ای است که دو ورق فولادین در فوم عایق قرار دارند و این ورق‌ها انواع مختلفی را شامل می‌شوند. وجود برخی تفاوت‌های اساسی در این دو محصول منجر به انتخاب نهایی افراد خواهد شد. برخی از این تفاوت‌ها عبارت است از:

  • مقاوت و استحکام بالاتر آلوزینک نسبت به ورق گالوانیزه.
  • شاید در ابتدا قیمت ورق آلوزینک بیشتر از گالوانیزه باشد؛ اما به دلیل مقاومت بالاتر آن به‌خصوص در مقابل ضربه و رطوبت، نیاز به تعمیر و هزینه‌های جانبی نخواهد داشت که به همین دلیل بسیار مقرون به صرفه‌تر خواهد بود.
  • ظاهر ورق آلوزینک به نسبت گالوانیزه یکپارچه‌تر و منظم‌تر و قابلیت انعطاف پذیری بالاتری دارد که سبب می‌شود در اثر فشار به راحتی به حالت اولیه برگردد.

قیمت ساندویچ پانل آلوزینک

قیمت تمام شده این محصول به عوامل مختلفی بستگی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به جنس فوم، ضخامت ورق، جنس ورق، نوسانات بازار و… اشاره نمود. بنابراین نمی‌توان یک قیمت واحد را برای این محصول در نظر گرفت.

درصورت تمایل به استفاده از پانل‌های آلوزینک و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید از طریق شماره‌ تلفن‌های درج شده درون سایت با کارشناسان بخش فروش کبیر در ارتباط بوده و از مشاوره رایگان بهره‌مند شوید.

مقایسه آلوزینک و گالوانیره