فوم پشم شیشه چیست؟

فوم پشم شیشه از الیاف بسیار نازک با انعطاف پذیری بالا تشکیل شده است. تعداد زیادی از این الیاف در فرآیند تولید پشم شیشه به یکدیگر بافته می‌شوند و به عنوان لایه‌ای عایق از پشم شیشه با طول، عرض و ضخامت مشخص شده با پوشش‌های مختلف به بازار عرضه می‌شوند. در واقع با بافت این الیاف سوراخ‌های زیادی در پشم شیشه ایجاد می‌شود که با حفظ هوا در خود، خاصیت عایق در پشم شیشه ایجاد می‌کند.

پشم شیشه بر پایه سیلیس است و بر خلاف سایر عایق‌های پلی یورتان و گروه پلی استایرن که بر پایه کربن هستند، به شعله‌ور شدن بیشتر آتش کمک نمی‌کنند؛ در حالی که عایق‌های کربنی در هنگام آتش سوزی باعث شعله‌ور شدن آتش و انتشار گازهای سمی دی‌اکسید کربن، مونوکسید کربن و سیانید هیدروژن می‌شوند، که خطرات بسیار بیشتری نسبت به خود آتش سوزی دارد و باعث خفگی و مرگ سریع ساکنان می شود.

تفاوت پشم شیشه و پشم سنگ در این است که پشم شیشه از شیشه‌های بازیافتی تولید می‌شود. به همین دلیل بسیار مقرون به صرفه بوده و تولید آن ساده است. قیمت مقرون به صرفه پشم شیشه آن را به انتخابی پرطرفدار در میان سایر عایق‌های موجود تبدیل کرده است.

مواد تشکیل دهنده ی پشم شیشه چیست؟
مواد تشکیل دهنده سیلیس سدیم دولومیت فلدسپات براکس آهک باریم سولفات
درصد مواد اولیه ۱۴% ۱۸% ۱۱% ۱۲% ۷% ۴% ۳% ۱%
فوم پشم شیشه
مزایای فوم پشم شیشه

مزایای فوم پشم شیشه

پشم شیشه (Glass Wool) یک نوع عایق حرارتی است که از جریان هوا و حرارت عبور می‌دهد و به عنوان یک ماده بسته‌بندی نیز استفاده می‌شود. مزایای اصلی فوم پشم شیشه عبارتند از:

عایق حرارتی : پشم شیشه یک عایق حرارتی بسیار خوب است. باعث کاهش انتقال حرارت از منبع حرارتی به محیط می‌شود و برای حفظ دمای مطلوب در داخل بسته‌بندی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عایق صوتی : پشم شیشه همچنین یک عایق صوتی موثر است. این عایق صوتی قادر است صداها را جذب کند و از انتشار آنها جلوگیری کند. این ویژگی مخصوصاً در بسته‌بندی محصولاتی که نیاز به کاهش صداهای ناخواسته دارند (مانند لوازم الکترونیکی) بسیار مفید است.

مقاومت شیمیایی : این ماده مقاوم در برابر عوامل شیمیایی مختلف مانند اسیدها، قلیاها و حلال‌ها است. این ویژگی مهم در بسته‌بندی محصولاتی که ممکن است با عوامل شیمیایی در تماس باشند، اهمیت دارد.

سبک و قابل انعطاف : این فوم به دلیل ساختار سبک و قابل انعطاف خود، برای بسته‌بندی محصولاتی که نیاز به وزن کم و انعطاف پذیری دارند، مناسب است. این ویژگی باعث سهولت در نصب و استفاده می‌شود.

مقاومت مکانیکی : فوم پشم شیشه دارای مقاومت مکانیکی مناسبی است که می‌تواند محتویات بسته‌بندی را در برابر آسیب و ضربه‌های محیطی حفظ کند. این مقاومت مکانیکی به عنوان یک پوشش حمایتی برای محصولات نقش مهمی ایفا می‌کند.

قابلیت بازیافت : فوم پشم شیشه به راحتی قابل بازیافت است و می‌توان آن را مجدداً استفاده کرد. این ویژگی زمینه‌ساز استفاده پایدارتر و حفاظت از محیط زیست است.

ساندویچ پانل پشم شیشه کبیرپانل

ساندویچ پانل پشم‌شیشه یکی از انواع ساندویچ پانل است و دلیل نام‌گذاری این ساندویچ پانل جنس لایه میانی آن است که از پشم‌شیشه تهیه شده است. عایق پشم‌شیشه از باسابقه‌ترین و پرکاربردترین عایق‌های حرارتی است.

این عایق ماده‌ای تشکیل‌شده  از الیاف انعطاف‌پذیر بسیار نازکی است که از تغییرات فیزیکی اعمال‌شده بر روی شیشه مذاب به دست می‌آید.

چگالی این پانل‌ها متوسط بوده و مهم‌ترین ویژگی این ساندویچ پانل سبک بودن آن است. مزیت‌های پانل پشم‌شیشه در بسیاری از موارد با ساندویچ پانل پلی یورتان یکسان است و مانند ساندویچ پانل پلی‌یورتان از رشد انواع قارچ‌ها، میکروب‌ها و باکتری‌ها جلوگیری می‌کند. همچنین از دیگر ویژگی‌های ساندویچ پانل عایق پشم‌شیشه هزینه کمتر آن نسبت به دیگر پانل‌ها است؛ چراکه مواد تشکیل‌دهندهٔ آن نسبت به سایر عایق‌ها ارزان‌تر است.

باتوجه‌به سبک بودن پشم‌شیشه از آن می‌توان در صنایع نظامی و دفاعی نیز استفاده کرد. ساخت ساختمان‌هایی با کاربری امنیتی و کانکس ضدگلوله نمونه‌هایی از کاربرد ساندویچ پنل پشم‌شیشه است.

مشخصات فنی ساندویچ پانل پشم شیشه
عرض استاندارد پانل های سقفی پشم شیشه  ۹۶۰ میلی‌متر
عرض استاندارد پانل‌های دیواری پشم شیشه  ۹۵۰ تا ۱۱۵۰ میلی‌متر
ضخامت عایق پشم شیشه ۵۰ تا ۲۰۰ میلی‌متر
ضخامت ورق فلزی ساندویچ پانل پشم شیشه ۰.۲ تا ۰.۸ میلی‌متر
ساندویچ پانل پشم شیشه
مزایا ساندویچ پانل پشم شیشه

مزایا ساندویچ پانل پشم شیشه

  • مقاوم در برابر رطوبت و عایق صوت
  • عایق حرارتی و برودتی
  • مقاوم در برابر بادهای شدید
  • مقاومت بالا در برابر زنگ‌زدگی، مواد شیمیایی و حشرات موذی
  • خواص فیزیکی و شیمیایی پایدار
  • سطح روشن، زیبا و درخشنده
  • باعث کاهش وزن سازه
  • تنوع در طرح و رنگ پانل‌ها
  • ضد اکسیداسیون
  • بهداشتی و قابل شست‌وشو
  • سبک بودن ساندویچ پانل
  • ضد انفجار
  • سرعت در نصب ساندویچ پانل
  • کاهش هزینه‌ها
  • مقاوم در برابر زلزله و رانش
  • افزایش طول عمر مفید ساختمان و تأسیسات
  •  قابلیت جابه‌جایی و نصب مجدد
  • سازگاری با مصالح ساختمانی دیگر

کاربرد ساندویچ پانل پشم شیشه در صنایع

صنعت ساختمان : در صنعت ساختمان به عنوان جداره‌های دیواری، سقف و پوشش‌های داخلی و خارجی استفاده می‌شود. این پانل‌ها به دلیل ویژگی‌های عایق حرارتی، عایق صوتی، سبکی و سرعت نصب، مقاومت مکانیکی و مقاومت در برابر آتش، در ساختمان‌های مسکونی، تجاری و صنعتی استفاده می‌شوند.

صنعت خودروسازی : در صنعت خودروسازی به عنوان پوشش‌های عایق حرارتی و صوتی در قسمت‌های مختلف خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرند. این پانل‌ها می‌توانند به کاهش نفوذ حرارت و صدا در داخل خودرو کمک کنند.

صنعت یخچال‌سازی و سرمایشی : به عنوان جداره‌ها و پوشش‌های عایق حرارتی استفاده می‌شوند. این پانل‌ها می‌توانند حفظ دمای مناسب در داخل سردخانه‌ها، یخچال‌ها و سیستم‌های سرمایشی را بهبود بخشند و از انرژی مصرفی صرفه‌جویی کنند.

صنعت نفت و گاز : این پانل‌ها می‌توانند در ایزولاسیون لوله‌ها، تجهیزات و سازه‌های صنعتی در سایت‌های نفتی و گازی استفاده شوند و از انتقال حرارت و صدا جلوگیری کنند.

صنعت بسته‌بندی : در صنعت بسته‌بندی به عنوان مواد عایق در بسته‌بندی محصولات حساس به دما و صدا استفاده می‌شوند. این پانل‌ها می‌توانند محصولات را در برابر تغییرات حرارتی و صدای خارجی محافظت کنند و از حفظ کیفیت و ایمنی محصولات در طول حمل و نقل و ذخیره‌سازی آنها اطمینان حاصل کنند.

جمع بندی

یکی از بهترین و پرطرفدارترین عایق‌های لایه میانی ساندویچ پانل‌، پشم شیشه بوده که به دلیل مزایای متعدد خود توانسته در پروژه‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرد. بهتر است قبل از انتخاب پانل از طریق جدول وزنی ارائه شده یا از طریق کارشناسان بخش فروش ما در کبیرپانل مشورت‌های لازم را دریافت کرده و سپس برای سفارش آن‌ها اقدام نمایید. 

کاربرد ساندویچ پانل پشم شیشه