در چند دهه اخیر، ساندویچ پانل به عنوان یک متریال انقلابی در صنعت ساخت و ساز ثابت و شناخته شده است.

طبق تعریف، این ماده یک جزء خود نگهدارنده است که دو هدف همزمان را انجام می دهد – پارتیشن بندی (سقف یا دیوار) و عایق حرارتی.

ساندویچ پانل ها در موارد زیر متفاوت هستند:

  • طول (۲ تا ۱۸ متر)
  • ضخامت (40 تا 230 میلی متر)
  • نوع هسته (پلی‌استایرن، پشم معدنی، پلی یورتان)
  • پروفیل (صاف، ریز پروفیل، خط شفاف، شیاردار و غیره)
  • پوشش های محافظ (گالوانیزه، آلوزینک و آلومینیوم) با پانل هایی که با روکش فولادی ضد زنگ نیز استفاده می شود.
  • رنگ های روکش (هم خارجی و هم داخلی)

هر پانل از چندین لایه تشکیل شده است که بصورت هسته با عایق حرارتی، روکش های فولادی (خارجی و داخلی) و پوشش هایی که از آسیب مکانیکی و خوردگی محافظت می کنند تقسیم می‌گردد.

در ادامه به ۶ دلیل اصلی انتخاب ساندویچ پانل در حوزه ساخت و ساز خواهیم پرداخت، پس با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

دلایل انتخاب ساندویچ پانل
سرعت نصب بالای ساندویچ پانل

یک: وقت طلاست

به عنوان مثال، بیایید دو فناوری محبوب مورد استفاده در ساخت و ساز یک سوله را با هم مقایسه کنیم.

در مورد اول پارتیشن های خارجی از دیوارهای آجری دوتایی تشکیل شده اند، در حالی که در مورد دوم از پانل‌های ساندویچ تشکیل شده‌اند.

با انتخاب مورد اول باید کارهای زیر را انجام دهیم: دیوارسازی، نصب عایق حرارتی و در نهایت نصب لایه خارجی.

با انتخاب ساندویچ پانل، فرآیند ساخت بسیار آسانتر و در نتیجه سریعتر و مهمتر از همه ارزانتر است. پانل ها اجزای تمام شده ای هستند که برای نصب آسان مناسب هستند.

با توجه به وضعیت موجود در بازار خدمات ساختمانی، زمان کار نقش کلیدی در فرآیند بهینه سازی هزینه نهایی ایفا می کند. هرچه سازه سریعتر تکمیل شود، هزینه‌های خدمات ساخت و ساز کمتری را صرف می کنیم، که در سال های اخیر به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. فرآیند سریع تکمیل ساخت و ساز همچنین منجر به بازگشت سرمایه برای پروژه های تجاری می‌گردد.

قابلیت اتصال سریع ساندویچ پانل‌

امکان اتصال پانل‌ها به یکدیگر نیز وجود دارد. این در مورد انواع پانل های دارای هسته های پلی یورتان یا پشم معدنی صدق می کند. این امکان هم برای پانل هایی با بست های قابل رویت (نوع استاندارد) و هم برای بست های مخفی وجود دارد.

دو: هسته میانی یا راه حل اختصاص داده شده به نیازهای خاص

همانطور که پیشتر اشاره کردیم، ساندویچ پانل ها در سه نوع اصلی تولید می‌شوند. در هر کدام از یک هسته عایق خاصی استفاده می‌شود. بنابراین موادی با هسته های ساخته شده از جنس فوم پلی یورتان، پشم معدنی و پلی‌استایرن وجود دارد. هر یک از این راه حل ها برای رفع نیازهای خاص در نظر گرفته شده است.

ساندویچ پانل با هسته پلی یورتان

پلی‌یورتان بهترین و رایج ترین عایق حرارتی موجود در بازار است. پس از سال‌ها تسلط بر بازار توسط مواد قدیمی‌تر مانند پشم معدنی یا پلی استایرن، امروزه جایگزین‌های بهتری در بازار ساخت‌وسازهای مسکونی به ساندویچ پانل پلی‌یورتان شده‌اند.

ساندویچ پانل با هسته پشم معدنی

این دسته از ساندویچ پانل‌ها در دو فوم عایق متفاوت (فوم پشم سنگ و پشم شیشه) تولید می‌گردند، مقاومت در برابر آتش و راندمان عایق صدا دو مزیت مهم این پنل هاست. یکی از ویژگی های پشم های معدنی رفتار آنها در آتش سوزی است. به این معنی که هم آب بندی و هم درجه آتش سازه به مدت ۲۴۰ دقیقه حفظ می‌شود. این زمان برای خروج ایمن از ساختمان و همچنین به حداقل رساندن خسارات احتمالی ناشی از آتش سوزی کافی است.

ساندویچ پانل با هسته پلی‌استایرن

تاریخچه ساندویچ پانل ها با پلی‌استایرن (EPS) آغاز شد. با این حال، این نوع هسته به تدریج با پشم معدنی و در درجه اول با پلی یورتان جایگزین شده است.

اگر هر سه نوع پانل را با هم مقایسه کنیم، عایق پلی‌استایرن از نظر خواص عایق حرارتی بین پشم معدنی و پلی یورتان قرار دارد. اما در واکنش به آتش از عایق پشم معدنی پایین تر است.

فوم عایق میانی ساندویچ پانل
رنگبندی ساندویچ پانل

سه: اتصال پانل در رنگبندی‌های مختلف

جدا از کارکردهای اساسی سازه های صنعتی، توجه به زیبایی شناسی به طور فزاینده‌ای مورد توجه قرار می گیرد. ظاهر محل کسب و کار ما، خواه یک انبار، کارخانه تولید، فروشگاه یا نمایشگاه خودرو باشد، اغلب میزان اعتماد به برند را تعیین می کند. به همین دلیل است که افزودن شخصیت منحصر به فرد توسط صاحب پروژه به سازه نهایی بسیار حائز اهمیت است.

کبیرپانل راه‌حل‌های جالب بسیاری را با طیف وسیعی از پروفیل‌ها، انواع پوشش‌ها و رال رنگ‌‌بندی متفاوت در تولید و ساخت ساندویچ پانل ارائه می‌کند.

به دلیل داشتن سطح صاف، ساندویچ پانل ها سریع و آسان تمیز می‌شوند. واشرهای فشار استاندارد برای این منظور مناسب هستند. مواد پوشش پانل کاملاً در برابر ضربات فشار آب مقاوم هستند، بنابراین تمیز کردن منظم پانل‌ها نمای اصلی سازه را برای چندین سال جدید و بروز نگه می‌دارد.

کاربری ساختمان عاملی مهم در انتخاب رنگ ساندویچ پانل

کاربری ساختمان بیش از هر عامل دیگری در انتخاب رنگ ساندویچ پانل موثر است. در ساختمان‌های صنعتی بیشتر از رنگ‌های سفید و آبی استفاده می‌شود. در کاربری‌هایی که رعایت استانداردهای بهداشتی اهمیت دارد رنگ سفید گزینه اصلی و انتخاب اول است.

وقتی کاربری فضا سردخانه، اتاق تمیز و موارد مشابه باشد بر طبق قوانین و پروتکل‌های وزارت بهداشت فقط می‌توان از ساندویچ پانل با رنگ سفید استفاده کرد. در ساختمان‌های اداری تجاری استفاده از رنگ‌هایی که باعث جلب توجه می‌شوند اولویت دارد. در مجتمع‎های مسکونی شرایط اقلیمی محل پروژه عامل تعیین کننده در انتخاب رنگ ساندویچ پنل است.

 

چهار: تمام متریال از یک تولیدکننده

ساندویچ پانل کبیرپانل با طیف کاملی از لوازم جانبی در دسترس هستند. اینها شامل فلاشینگ‌ (در هر رنگی، از جمله رنگ پانل) و انواع اتصال دهنده ها مانند فیتر و گاتر برای نصب پانل ها بر روی هر بستر (فولاد، بتن مسلح یا چوب) است. صاحب پروژه همچنین می تواند از بین طیف گسترده‌ای از مهر و موم و واشر انتخاب کند تا از بالاترین آب‌بندی و اورلپ پارتیشن‌ها اطمینان حاصل کند.

در انتخاب ساندویچ پانل باید بهترین دسترسی ممکن توسط نور را نیز در نظر گرفت. این می تواند توسط پنجره های کوچک ساخته شده از جنس پلی استر، که با سنسور چشمک زن اختصاصی ادغام می‌شود، جلوه ویژه‌ای به سازه شما بدهد. 

مزایای خرید تمام متریال ساندویچ پانل از یک تولیدکننده

  • هماهنگی و کیفیت: با خرید تمام متریال از یک تولیدکننده، می‌توانید از هماهنگی و کیفیت آنها مطمئن باشید. زیرا تمام اجزا توسط یک شرکت تولید شده و با یکدیگر سازگار هستند.
  • گارانتی و خدمات پس از فروش: بسیاری از تولیدکنندگان، گارانتی و خدمات پس از فروش کاملی برای تمام محصولات خود ارائه می‌دهند.
  • قیمت مناسب: در برخی موارد، خرید تمام متریال از یک تولیدکننده می‌تواند به دلیل تخفیف‌های حجمی، مقرون به صرفه‌تر باشد.
  • راحتی در خرید: با خرید تمام متریال از یک منبع، می‌توانید در زمان و هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید.
ساندویچ پانل کبیرپانل
طراحی آزادانه ساندویچ پانل

پنج: آزادی طراحی ساندویچ پانل

سازه‌های ساندویچ پانل را می‌توان به صورت آزادانه و دلخواه نصب کرد. پردازش مواد اولیه آسان است، بنابراین ساختمان‌ها و سازه‌های مدنظر را می‌توان با پنجره‌ها و دروازه‌ها هرکجا که لازم باشد طراحی کرد.

در ادامه به چند نمونه از ایده‌های طراحی آزادانه ساندویچ پانل اشاره می‌کنیم:

  • استفاده از رنگ‌های مختلف: استفاده از رنگ‌های مختلف ساندویچ پانل می‌تواند زیبایی نمای ساختمان شما را منحصر بفرد کند. تنوع رنگی ساندویچ پانل‌ها به شما این امکان را می‌دهد که ساندویچ پانل‌ها را با توجه به سلیقه خود انتخاب کنید. می‌توانید از رنگ‌های مختلف ساندویچ پانل برای تفکیک بخش‌های مختلف ساختمان استفاده کنید.
  • استفاده از طرح‌های مختلف: ساندویچ پانل‌ها علاوه بر تنوع رنگی، در طرح‌بندی‌های مختلف نیز تولید می‌شوند. این تنوع طرح‌بندی به شما این امکان را می‌دهد که ساندویچ پانل‌ها را با توجه به سلیقه و نیاز خود انتخاب کنید. استفاده از طرح‌بندی‌های مختلف ساندویچ پانل برای تفکیک بخش‌های مختلف ساختمان.
  • استفاده از ساندویچ پانل‌های شیشه‌ای: ساندویچ پانل‌های شیشه‌ای نوع جدیدی هستند که از دو لایه ورق شیشه‌ای و یک لایه عایق در وسط تشکیل شده‌اند.
  • استفاده از  پانل‌های ترکیبی: ترکیب  پانل‌های شیشه‌ای و  پانل‌های فلزی که این ترکیب برای نمای ساختمان‌های اداری و تجاری مناسب است. ترکیب ساندویچ پانل‌های پلی یورتان و ساندویچ پانل‌های پشم شیشه که این ترکیب برای سقف سوله‌ها و کارخانجات مناسب است.

شش: کاربرد چند منظوره

امروزه در گذر از جاده و مناطق دیدنی، نمیتوانید صدها سازه ساخته شده با پانل های ساندویچ را از دست بدهید. جالب اینجاست که امروزه اینها فقط سازه های صنعتی نیستند. پروژه های مسکونی بخصوص ویلاهای پیش‌ساخته به طور گسترده‌ای محبوب شده‌اند و بسیاری از دفاتر طراحی حتی مفاهیم آماده را بر اساس چنین برنامه هایی ایجاد می کنند.

ساندویچ پانل‌های تولیدی کبیرپانل در ۳ دسته اصلی سقفی، دیواری و سردخانه‌ای تولید می‌گردد که برای انواع سازه‌های زیر قابل پیاده‌سازی هستند:

  • انبارها و مراکز لجستیکی
  • کارخانه‌های تولید انبوه
  • سردخانه‌ها و یخچال‌های ایزوله
  • نمایشگاه‌های خودرو
  • سالن‌های ورزشی و تفریحی
  • تجهیز کارگاه و سوله سازی

نتیجه گیری

در این مقاله به بررسی دلایل انتخاب این محصول به عنوان مصالحی ایده‌آل در ساخت و سازهای مختلف پرداختیم.

پنل‌ها به عنوان مصالحی نوین در عصر امروز به حساب می‌آیند که کاربردهای زیادی در ساخت و ساز داشته و محبوبیت بالایی در بین سازندگان یافته‌اند.

چندمنظوره بودن ساندویچ پانل