ورق آلوزینک چیست؟

ورق آلوزینک که با نام‌های آلوزینک، زینکالوم یا گالوالوم نیز شناخته می‌شود دارای دو عنصر فلزی است که یک اثر مانع در برابر خوردگی و اکسیده شدن ایجاد می‌کند. آلوزینک یک پوشش غوطه ور داغ است که برروی ورق فولادی قرار میگیرد، آلومینیوم موجود به همراه روی برروی سطح ورق فولادی آغشته می شود. پوشش آلوزینک شامل 55% آلومینیوم، 43.4% روی و 1.6% سیلیکون در یک فرآیند همانند گالوانیزه کردن ورق اعمال می‌شود که باعث ایجاد نمای جذاب “نقره‌ای باریک” برروی سطح ورق می گردد، یک لایه نازک از این فرآیند باعث ایجاد ماندگاری بسیار زیاد و عدم خورندگی و اکسیده شدن در ورق های فولادی می گردد.

چرا آلوزینک گزینه مناسبی است؟

این فلز اغلب در صنایع عایق کاری و تهویه و همچنین تولید انواع ساندویچ پانل های سقفی و دیورای آلوزینک استفاده می شود. آلوزینک با ارائه راه حل موثرتر با قیمت کمتر، مزایای زیادی را نسبت به آلومینیوم یا آلودیپ BQ نشان می دهد. این محصول با یک پوشش نازک و در عین حال فوق‌العاده مؤثر عرضه می‌شود که دارای مزیت دوگانه تقویت حفاظت موقت فلز در حین حمل و نقل و اکسیده شدن است و به عنوان عایق خشک عمل می‌کند و عملکرد کشش عمیق آن را بهبود می‌بخشد.

آلوزینک به عنوان یک بستر خوب برای پوشش‌های ورق های فولادی، امکان اعمال مستقیم رنگ را نیز بدون نیاز به عملیات‌های اولیه وقت‌گیر فراهم میسازد و وقتی همه این ویژگی ها به این واقعیت اضافه شود که آلوزینک به راحتی شکل می گیرد و جوش داده می شود و در عین حال عمر طولانی تری نسبت به ورق گالوانیزه داشته، واضح است که این فلز انتخاب درستی در استفاده از ورق های ساندویچ پانل باشد.

مقاومت در برابر اکسیده شدن و زنگ زدن ورق های آلوزینک بین 2 تا 5 برابر بهتر از ورق های گالوانیزه می باشد. علاوه بر این، مقاومت حرارتی خوبی دارد که می تواند دمای بالای بیش از 300 درجه را تحمل کند. سطح آن صاف با اسپنگل  بوده ولی عملکرد شکل دهی و جوشکاری آن کمی ضعیف است. آلوزینک عمدتاً برای ساندویچ پانل های سقف و دیوار استفاده می شود.

ورق آلوزینک کبیرپانل

مزایای ورق های آلوزینک

از مزایای ورق های آلوزینک در مقابل ورق های گالوانیزه میتوان به آیتم های زیر اشاره نمود:

مقاومت در برابر خوردگی

مقاومت در برابر خوردگی فولاد آلوزینک عمدتاً به دلیل محافظت از فولاد به وسیله آلومینیوم است. هنگامی که روی از بین می رود، آلومینیوم یک لایه متراکم از اکسید آلومینیوم تشکیل می دهد که از اکسیده شدن بیشتر جلوگیری می کند.

مقاومت حرارتی برتر

بازتاب حرارتی فولاد با پوشش Al-Zn بسیار بالاست که دو برابر بیشتر از گالوانیزه میباشد. آلوزینک مقاومت حرارتی خوبی دارد که می تواند دمای بالای بیش از 300 درجه سانتیگراد را تحمل کند. بنابراین اغلب در ساندویچ پانل های سقفی و ساندویچ پانل های دیواری نمای سازه یا ساختمان صنعتی استفاده می شود.

چسبندگی خوب

چسبندگی فوق العاده ای بین ورق آلوزینک و رنگ رویی آن وجود دارد، بنابراین می توان آن را بدون پیش تصفیه و هوازدگی رنگ آمیزی نمود.

ظاهر زیبا

سطح فولاد آلوزینک صاف و با اسپنگل های یکنواخت است که از فولاد GI نیز زیباتر است، بنابراین می توان از آن به طور مستقیم به عنوان ورق سقف و یا دیوار استفاده نمود، فولاد گالوانیزه روشن و براق به نظر می رسد که از نظر زیبایی به ورق آلومینیوم نمیرسد.

مشخصات فنی ورق آلوزینک

جهت اطلاع از ابعاد و مشخصات دقیق ورق آلوزینک می توانید به جدول ذیل مراجعه نمایید:

نوع ورق ضخامت ورق عرض ورق طول ورق استانداردها
فولاد آلوزینک 180 تا 300 میلی متر 700 تا 2000 میلی متر طول درخواستی API 5L / ASTM / EN10025

تفاوت ورق آلوزینک و گالوانیزه

جهت بررسی تفاوت های ورق آلوزینک و گالوانیزه می توانید به جدول ذیل مراجعه نمایید:

نوع ورق مقاومت در برابر اکسیده شدن مقاومت در برابر حرارت قابلیت جوشکاری چسبندگی
فولاد گالوانیزه خوب خوب خوب خوب
فولاد آلوزینک عالی عالی ضعیف عالی

ورق آلوزینک از نظر پوشش با ورق گالوانیزه متفاوت است. ورق های گالوانیزه با روی یا آلیاژ آهن پوشش داده می شوند، اما ورق های آلوزینک با آلومینیوم و روی پوشش داده می شوند. از طرفی این دو ورق شبیه به هم هستند زیرا هر دو از ورق های فولادی ساخته شده اند و پوشش از اکسید شدن و زنگ زدگی ورق در شرایط مرطوب و آب و هوایی جلوگیری می کند.

عملکرد ثابت شده آلوزینک در سرتاسر جهان

آلوزینک که با نام‌های ، زینکالوم یا گالوالوم نیز شناخته می‌شود، دارای دو عنصر فلزی است که یک اثر مانع در برابر خوردگی ایجاد می‌کند – آلومینیوم موجود در سطح پوشش همراه با محافظت روی، پوشش دو طرفه 55% آلومینیوم، 43.4% روی و 1.6% سیلیکون در یک فرآیند گالوانیزه گرم مداوم اعمال می‌شود که پوشش نقره‌ای چسبناک و جذاب را ایجاد می‌کند، یک لایه نازک از اکسید آلومینیوم که در سطح بالایی تشکیل میشود.

تجربه بیست ساله مرکز خدمات کبیرپانل در تامین پتروشیمی ورق آلوزینک تضمین می کند که هیچ تامین کننده دیگری به دانش محصول یا سطح پشتیبانی ما نزدیک نمیشود.

این ورق ها نیز به مانند اکثر انواع ورق ها و مقاطع فولادی، هم به صورت وارداتی و هم تولید داخل در بازار موجود است. خوشبختانه کیفیت آلوزینک داخلی بسیار بالا بوده و به لحاظ قیمت نیز شرایط رقابتی مناسبی نسبت به تولیدات شرکت های خارجی دارند.

ورق آلوزینک در صنایع مصرفی به عنوان یک ماده محافظتی برای ورق‌های فولادی استفاده می‌شود و دارای عملکرد مطلوبی در بسیاری از صنایع است. در زیر به برخی از صنایع مصرفی که از ورق آلوزینک استفاده می‌کنند، اشاره می‌کنیم :

 ساخت و ساز : ورق آلوزینک در ساختمان‌ها به عنوان پوشش محافظ برای بخش‌های خارجی (نمای ساختمان، پوشش سقف و دیوارها) استفاده می‌شود.

 خودروسازی : در صنعت خودروسازی، ورق آلوزینک به عنوان پوشش محافظ برای بخش‌های خارجی خودروها (بدنه، درب‌ها و سقف) استفاده می‌شود.

 لوازم خانگی : در تولید لوازم خانگی مانند یخچال‌ها، ماشین‌لباسشویی‌ها و ماشین‌ظرفشویی‌ها، ورق آلوزینک برای بخش‌های ظاهری و مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی استفاده می‌شود.

 آب و فاضلاب : ورق آلوزینک به عنوان ماده‌ای محافظ در صنایع آب و فاضلاب مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پوشش می‌تواند در صنایع تصفیه آب، تأسیسات آب و فاضلاب و سیستم‌های لوله‌کشی استفاده شود.

کاربرد ورق آلوزینک

تست استحکام آلوزینک و یکپارچگی در برابرآتش

تست استحکام ورق آلوزینک

استحکام

در آزمایش مستقل روکش لوله آلوزینک، یک لوله عایق با درپوش انتهایی، روکش شده با روکش گچبری 0.4 میلی متری، پروفیل ZX حتی زمانی که فشاری معادل وزن بیست و دو سنگ (140 کیلوگرم) روی آن قرار بگیرد، به سختی فرورفته می شود.

آلوزینک مقاومت خوبی در برابر آتش دارد. با توجه به ترکیبات شیمیایی آلوزینک، این پوشش معمولاً در مقابل انتشار حرارت و گسترش آتش مقاومت نشان می‌دهد. این خاصیت می‌تواند به عنوان یک مزیت برای استفاده از آلوزینک در برخی از برنامه‌ها با مخاطرات آتش‌سوزی بالا، مانند ساختمان‌ها و صنایع باشد.

مقاومت در برابر آتش

یکی از نگرانی‌های اصلی بسیاری از مشتریان تست یکپارچگی و مقاومت ورق آلوزینک در برابر آتش است. آزمایشات صورت گرفته توسط متخصصان شرکت کبیر نشان دهد که روکش پتروشیمی آلوزینک به درستی در برابر آتش‌سوزی هیدروکربنی معمولی مقاومت می‌کند. لوله های عایق با روکش آلوزینک پتروشیمی که در کنار ورق آلومینیوم گچبری، فویل آلومینیوم، روکش لاستیکی پی وی سی  آزمایش می شوند، آتش هیدروکربنی تحت هیچ شرایطی به نقطه ذوب فولاد نمی رسد. آلومینیوم تنها در دمای 660 درجه سانتیگراد ذوب می شود

در هر نوع آتشی چه هیدروکربنی و یا نفت و گاز دما در عرض چند دقیقه به 660 درجه سانتیگراد می رسد که این فراتر از نقطه ذوب آلومینیوم است و با ادامه افزایش دما، تمام حفاظت برای لوله‌کشی و کانال‌کشی از بین می‌رود که این نیز منجر می شود تا آتش در اتصالات لوله ها و مجاری تازه نفوذ کند که باعث می شود آتش را بیشتر کند یا دود به داخل کانال ها نفوذ کند.

با این حال، باید توجه داشت که هرچند آلوزینک مقاومت خوبی در برابر آتش دارد، اما در صورت بروز حریق شدید و بزرگ، ممکن است پوشش آلوزینک آسیب ببیند و تحت تأثیر حرارت قرار گیرد. برای اطمینان کامل و بهترین عملکرد در شرایط آتش، بهتر است از روش‌ها و محصولات حفاظتی مشخص دیگری نیز استفاده کرد.

عمر مفید و پایداری ورق آلوزینک

ورق آلوزینک دارای نرخ خوردگی بسیار کم ، به طور متوسط ​​حداکثر 0.2 میکرومتر است – 20٪ از یک میکرون در سال بنابراین از نظر تئوری آلوزینک، تحت شرایط محیطی معمولی عمر مفیدی بیش از 100 سال دارد.
سختی دو برابری نسبت به فولاد گالوانیزه معمولی و با توجه به داشتن ویژگی‌هایی چون «خود ترمیم شوندگی» ورق آلوزینک نشان دهنده دوام و پایداری و طول عمر بالاتر این ورق در برابر ورق های دیگر است.

آلوزینک در مقابل فولاد گالوانیزه

آزمایش طولانی مدت در ایالات متحده و اروپا نشان داده است که آلوزینک دارای عمر مفید 3 تا 7 برابر ورق فولادی گالوانیزه گرم است ، بسته به شرایط محیطی، هر چه شرایط سخت تر باشد، آلوزینک بهتر از فولاد گالوانیزه معمولی و ورق آلومینیوم عمل می کند.

سه برابر بیشتر در محیط روستایی

چهار برابر بیشتر در محیط شهری

چهار برابر بیشتر در محیط های دریایی

هفت برابر بیشتر در یک محیط صنعتی

بسیاری از دولت‌ها استفاده از فلزات غیرآهنی مانند روی و آلومینیوم را برای ساختمان‌ها ممنوع می‌کنند، زیرا خطر آلودگی خاک در اثر برخورد قطرات باران با این فلزات نیز وجود دارد.

با توجه به این عوامل، عمر مفید ورق آلوزینک می‌تواند متفاوت باشد و نمی‌توان یک عدد ثابت برای آن تعیین کرد از این رو باید به نکات مهم در خرید ساندویچ پانل های دست دوم و ارزان قیمت توجه ویژه ای داشت. با این حال، با رعایت شرایط استفاده، نگهداری و تعمیر ، معمولاً ورق آلوزینک می‌تواند برای سال‌ها از طریق عملکرد مطلوب خود پایدار باشد.

طول عمر ورق آلوزینک

ساندویچ پانل آلوزینک

ساندویچ پانل آلوزینک با کارایی بالا، دوام فولاد را با جذابیت زیبایی پوشش روی ترکیب می‌کند و عایق حرارتی و استحکام ساختاری فوق العاده‌ای را ارائه می‌دهد.
این نوع ساندویچ پانل بسیار متنوع است و می‌تواند برای طیف وسیعی از کاربردها از جمله سیستم‌های سقفی، پوشش دیوار، پارتیشن‌بندی، سردخانه‌ها و ساختمان‌های صنعتی استفاده شود. معماران و سازندگان با تکیه بر این مصالح ساختمانی نوآورانه می‌توانند، عملکرد و جذابیت بصری را در پروژه‌های خود افزایش دهند.

کاربرد ساندویچ پانل آلوزینک

از دیگر کاربردهای عمده ورق آلوزینک می‌توان به تولید انواع ساندویچ پانل اشاره کرد. هدف استفاده از ساندویچ پانل‌ها، عایق کردن دیواره یا سقف سازه‌ها در برابر گرما، سرما و رطوبت است. آلوزینک به دلیل مقاومت بالایی که دارد برای پوشش انواع ساندویچ پانل‌ها مورد استفاده قرار گرفته و خاصیت عایق کنندگی آن‌ها را افزایش می‌دهد. در زیر، برخی از کاربردهای ساندویچ پانل آلوزینک را بررسی می‌کنیم:

ساختمان‌های صنعتی و تجاری: ساندویچ پانل‌های آلوزینک برای ساختمان‌های صنعتی و تجاری، مانند کارخانه‌ها، انبارها، مراکز توزیع، ساختمان‌های ورزشی و سالن‌های نمایشگاهی استفاده می‌شوند. این پانل‌ها به علت وزن کم، سرعت اجرا، عمر طولانی و خواص عایق حرارتی و صوتی، گزینه‌ی مناسبی برای این نوع ساختمان‌ها هستند.

ساختمان‌های سرد: ساندویچ پانل‌های آلوزینک به دلیل خواص عایق حرارتی و صوتی بالا، برای ساختمان‌های سرد مانند انبارها و سالن‌های نگهداری مواد غذایی، آزمایشگاه‌ها و سالن‌های بسته‌بندی استفاده می‌شوند. این پانل‌ها می‌توانند به خوبی حفاظت از محتویات در برابر تغییرات دما و رطوبت باشند.

ساختمان‌های خنک کننده: در ساختمان‌هایی که نیاز به سیستم خنک کننده دارند، ساندویچ پانل‌های آلوزینک می‌توانند به عنوان پوشش دیواری و سقفی استفاده شوند. این پانل‌ها به علت خواص عایق حرارتی خود، میزان نفوذ حرارت را کاهش داده و تأثیر سیستم خنک کننده را به حداقل می‌رسانند.

ساختمان‌های دریایی: ساندویچ پانل‌های آلوزینک به دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی و تأثیرات زیستی، برای ساختمان‌هایی که در معرض محیط های مرطوب و دریایی قرار می‌گیرند، مانند بنادر، سکوهای دریایی و سالن‌های تولید دریایی استفاده می‌شوند.