ورق گالوانیزه چیست؟

 ورق فولادی استانداردی است که با فلز روی پوشش داده می شود تا مقاومت در برابر خوردگی را افزایش دهد، این ورق  یکی از پرکاربردترین انواع ورق در صنایع تولیدی می باشد. گالوانیزه کردن فولاد یکی از بهترین مواد جهت محافظت فولاد در برابر خوردگی و اکسیده شدن میباشد. پوشش محافظ ورق را در برابر خورندگی ناشی از رطوبت، شرایط محیطی اشباع شده یا رطوبت محیط محافظت می کند.

به طور معمول جهت انجام این فرآیند، ابتدا فولاد را به درون مخزن روی مذاب فرو می‌برند، که باعث میشود روی به مانند هر آلیاژ دیگری به فولاد بچسبد و این امر باعث می شود روی چیزی بیش از یک پوشش محافظ باشد زیرا بخشی از ترکیب شیمیایی فولاد می گردد. در گالوانیزه کردن ورق ممکن است قسمت داخلی فولاد و قسمت بیرونی روی باشد، اما در این بین مخلوط‌های گرادیان فولاد و روی هستند که خواص هر دو فلز را با هم ترکیب می‌کنند.

انواع روش گالوانیزه کردن ورق :

  • گالوانیزه گرم که رایج ترین نوع گالوانیزه کردن ورق می باشد.
  • گالوانیزه سرد

در فرآیند تولید ساندویچ پانل های سقفی و دیواری شرکت کبیر پانل از ورق های فولادی گالوانیزه استفاده می گردد،در ابتدا ورق فولادی بوده و پس از عملیات گالوانیزه شدن یک لایه رنگ الکترواستاتیک به ضخامت 80 – 100 میکرون آن را پوشش میدهد که به این نوع ورق، ساندویچ پانل گالوانیزه رنگی گفته می شود.

ورق گالوانیره کبیرپانل
مزایای ورق گالوانیزه

مزایای ورق گالوانیزه

از آنجایی که در روش گالوانیزه کردن ورق لایه روی از انواع مختلف شرایط محیطی محافظت می کند، فولاد گالوانیزه مزایای منحصر به فردی را ارائه می دهد که در ادامه با انواع مزایای ورق گالوانیزه آشنا خواهید شد :

  • مقاوم در برابر اکسیده شدن : آهن موجود در فولاد به طور باورنکردنی مستعد زنگ زدگی است، اما فلز روی به عنوان یک بافر محافظ بین رطوبت، اکسیژن و فولاد عمل می کند.
  • بازرسی آسان : تشخیص اینکه یک پوشش گالوانیزه چقدر قوی است، فقط با نگاه کردن به آن بسیار ساده است. تست تنش سریع که می تواند به شما بگوید ضخامت روی چقدر است.
  • مقاومت روی : این تضمین می کند که هر فولاد آسیب دیده توسط پوشش روی اطراف محافظت می شود. مهم نیست که بخش فولادی کاملاً در معرض دید قرار گیرد. 
  • طول عمر بالا : با عملیات گالوانیزه کردن، انتظار می رود ورق فولاد صنعتی در محیط های متوسط ​​بیش از 50 سال دوام بیاورد و با قرار گرفتن در معرض شدید آب و هوای مرطوب و اسیدی می تواند بیش از 20 سال بدون نیاز به نگهداری دوام بیاورد.
  • عایق حرارتی : ورق گالوانیزه علاوه بر مقاومت در برابر زنگ زدگی، خوردگی و ضربه برخلاف فولاد غیر گالوانیزه، خواص عایق حرارتی بالایی نیز دارد. این ویژگی موجب کاهش نفوذ حرارت به داخل ساختمان می‌شود و برای سیستم‌های عایق حرارتی مفید است.
  • قابلیت بازیافت : ورق گالوانیزه قابلیت بازیافت دارد و می‌توان آن را مجدداً مورد استفاده قرار داد. این ویژگی آن را به یک ماده پایدار و دوستدار محیط زیست تبدیل می‌کند.

آیا فولاد گالوانیزه زنگ میزند؟

در حالی که  فولاد گالوانیزه یک مانع محافظ اکسید روی ایجاد می کند، در نهایت حتی این فولاد نیز زنگ می زند. این سوال باقی می ماند که فولاد با چه سرعتی زنگ می زند و زمانیکه تا 50 سال یا بیشتر دوام می آورد به برخی از عوامل افزایش اکسیده شدن بستگی دارد که عبارتند از:

  • مسائل محیطی در فضای باز مانند آب شور یا رطوبت یا محیط اسیدی
  • ملاحظات جوی مانند گاز طبیعی یا باران اسیدی.
  • نوسانات دما.
  • آلودگی هوا.

عوامل موثر در زنگ زدن ورق گالوانیزه

شاید این سوال برای شما هم پیش بیاید که آیا ورق گالوانیزه زنگ میزند؟ همانطور که می‌دانید یکی از محصولات فولادی با مقاومت بالا در برابر اکسیداسیون و زنگ‌زدگی است. هر چند این ورق یکی از مقاوم ترین محصولات فولادی در برابر زنگ‌زدگی است؛ اما باز هم برخی شرایط می‌توانند سبب زنگ‌زدگی آن شوند. از جمله شرایط و عواملی که ممکن است سبب بروز زنگ‌زدگی در ورق گالوانیزه (Rusting of galvanized sheet) شوند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. وجود سدیم کلرید در آب و هوا
  2. افزایش دمای زیاد محیط
  3. وجود رطوبت و آلودگی‌های صنعتی
  4. وجود گاز طبیعی فاضلاب و دی اکسید گوگرد در هوا
  5. وجود سیمان دارای سولفات و کلر
  6. رطوبت بالای 60 درصد
  7. وجود اسیدهایی همچون اسید گوگرد و رواناب‌های حاصل از باران‌های اسیدی
زنگ زدگی فولاد گالوانیزه
انواع سایز ورق گالوانیزه

چگونه اندازه ورق سقف گالوانیزه را انتخاب کنیم؟

در حین خرید، ممکن است تعجب کنید که کدام ورق سقف فلزی بهتر است؟ و چه ضخامتی برای پروژه های شما مناسب است؟ چگونه عرض را تعیین کنیم؟ و کدام طرح برای شما بهتر است؟ در اینجا چند نکته وجود دارد.

اندازه استاندارد ورق سقف گالوانیزه ضخامت 0.35 تا 0.75 میلی متر و عرض موثر 600 تا 1050 میلی متر است. ما در کبیرپانل می توانیم سفارشات شما را با توجه به شرایط خاص سفارش سازی کنیم.

در مورد طول، اندازه استاندارد ورق های سقف گالوانیزه شامل 2.44 متر (8 فوت) و 3.0 متر (10 فوت) است. البته طول آن را می توان به دلخواه برش داد.

ضخامت رایج ورق برای سقف شامل 0.4 میلی متر تا 0.55 میلی متر است. به عنوان مثال، ورق برای سقف یا کفپوش ضخیم تر از 0.7 میلی متر استفاده می شود.

انتخاب اندازه ورق سقف به عوامل مختلفی بستگی دارد که در زیر به برخی از این عوامل اشاره می‌کنم :

بارهای سقف : نخستین موردی که باید در نظر گرفته شود، بارهای سقف است. بارهای سقف شامل وزن سقف خود (وزن ورق‌ها، سازه فلزی ) و بارهای زنده (مثل بار برف، بار باد و بار افزایشی برای تجهیزات موجود بر روی سقف) می‌شود.

اندازه تیرچه‌ها : ورق سقف به تیرچه‌ها نصب می‌شود و بنابراین اندازه تیرچه‌ها نیز بر انتخاب اندازه ورق تأثیر می‌گذارد. ضخامت ورق سقف باید با ضخامت تیرچه‌ها هماهنگ باشد تا اتصال محکم و استحکام ساختمان فراهم شود.

ابعاد سقف : ابعاد سقف شامل طول و عرض ساختمان است. با توجه به ابعاد سقف، می‌توان اندازه سقف را تعیین کرد.

هزینه : هزینه نیز یک عامل مهم در انتخاب اندازه پوشش سقف است. اندازه و ضخامت پوشش سقف معمولاً تأثیر زیادی بر هزینه دارد. بنابراین، باید بررسی کنید که اندازه ورق مورد نظر با نیازهای ساختمانی و همچنین بودجه مطابقت دارد.

ساندویچ پانل گالوانیزه

این ساندویچ پانل یک نوع سازه ساندویچی است که از دو ورق فولاد گالوانیزه با یک لایه مواد عایق  پلی‌یورتان یا پلی‌استایرن در میان تشکیل می‌شود. این پانل‌ها عموماً برای ساخت و سازهای صنعتی، تجاری و مسکونی استفاده می‌شوند.

عایق حرارتی : ساندویچ پانل دارای لایه عایق حرارتی است که از تلفات حرارتی جلوگیری می‌کند و می‌تواند به کاهش هزینه‌های سیستم‌های تهویه و تبرید در ساختمان کمک کند.

سبک و مقاوم : این پانل ها به دلیل ساختار سبک خود و استفاده از گالوانیزه، وزن ساختمان را کاهش می‌دهند. همچنین، ورق گالوانیزه مقاومت مکانیکی بالایی دارد که به ساختمان استحکام و ایمنی می‌بخشد.

مقاوم در برابر زنگ زدگی : ورق ها  از طریق فرآیند گالوانیزه‌سازی پوشانده می‌شوند که باعث می‌شود مقاومت آن در برابر زنگ زدگی و خوردگی افزایش یابد. این ویژگی ساندویچ پانل را برای استفاده در مناطق با شرایط آب و هوایی سخت و زیست محیطی مناسب می‌کند.

نصب آسان : ساندویچ پانل گالوانیزه به سادگی نصب می‌شود. این پانل‌ها به صورت شبکه‌های بزرگی در اندازه‌ها و ضخامت‌های مختلف تولید می‌شوند و قابلیت قطع و اتصال سریع را دارند. این ویژگی باعث کاهش زمان و هزینه نصب می‌شود.

ظاهر زیبا : ساندویچ پانل گالوانیزه دارای ظاهری زیبا و صنعتی است که در طراحی ساختمان‌ها و نمای خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرد. انتخاب از بین رنگ‌ها و مدل‌های مختلف پوشش نهایی باعث می شود تا خروجی نهایی محصول از زیبایی خاصی برخورددار شود.

مهم است که قبل از استفاده از این پانل، نیازهای خاص پروژه خود را مورد بررسی قرار دهید و با توجه به آن‌ها اندازه، ضخامت و دیگر مشخصات فنی مورد نیاز را تعیین کنید ، شما می توانید جهت خرید و مشاوره این نوع پانل با کارشناسان فروش کبیرپانل در تماس باشید.

ساندویچ پانل گالوانیزه