ساندویچ پانل کلین روم چیست؟

ساندویچ پانل‌های کلین روم متشکل از دو لایه ورق با نمای صاف و یک فوم عایق میانی می‌باشند. این نوع پانل‌ها به‌منظور جلوگیری از نفوذ گرد و غبار، به‌صورت پانل دو رو صاف و یا یک رو صاف یک رو شیاردار تولید می‌شوند. جنس فوم عایق این پانل‌های ساندویچی پلی ‌یورتان، فوم XPS، فوم پشم سنگ یا پلی استایرن می‌باشند؛ اما به دلیل عایق بودن و مقاومت بالای این مصالح ساختمانی، اغلب از فوم عایق پلی‌یورتان استفاده می‌شود.

ساندویچ پانل اتاق تمیز جزء حساس‌ترین محیط‌های کاری در صنایع استراتژیک مانند داروسازی، غذایی، تجهیزات پزشکی و فضایی می‌باشد. ساندویچ پانل سازه پوشش کبیرپانل که جزء منحصر به فردترین مصالح ساختمانی مدرن می‌باشد علاوه بر سبکی، مقاومت در برابر مواد شیمیایی و کاهش چشمگیر انتقال حرارت دارای سطح بهداشتی و شستشوپذیر می‌باشد. سطح ساندویچ پانل اتاق تمیز جهت جلوگیری از تجمع باکتری و میکروب‌ها و سهولت شستشو باید صاف باشد. همچنین مقاومت در برابر خوردگی و مواد شیمیایی بخشی از الزامات اجزاء تشکیل دهنده اتاق‌های تمیز می‌باشد.

انواع فوم ساندویچ پانل کلین روم

فوم پلی‌یورتان: پلی‌یورتان (PU) نوعی فوم عایق است که می‌توان از آن به عنوان عایق حرارتی و صوتی استفاده کرد.

فوم پشم سنگ: فوم عایق پشم سنگ به عنوان یک عایق حرارتی موثر که دارای خواص کاهش صدا و جذب صدا می باشد، بادوام است و معمولاً غیر قابل احتراق است.

عایق XPS: مناسب برای استفاده در دیوار سقف و کف زمین است. این محصول به خاطر جذب بسیار پایین رطوبت کاربرد زیادی جهت استفاده در ناحیه با رطوبت بالا و عایق بندی کف سردخانه ها دارد.

فوم پلی‌استایرن: این محصول در صنایع مختلف به عنوان عایق حرارتی و صوتی، بسته‌بندی، ساخت مدل‌ها و سایر کاربردها استفاده می‌شود.

در ادامه مقاله به مشخصات فنی و ابعاد ساندویچ‌ پانل‌های سقفی و دیواری کلین روم

انواع فوم اتاق تمیز کلین روم

ابعاد و مشخصات فنی ساندویچ پانل کلین روم

ابعاد و مشخصات ساندویچ پانل اتاق تمیز کلین روم

در جداول زیر مشخصات کامل 2 محصول پانل سقفی و دیواری کلین روم را مشاهده می‌کنیم:

مشخصات فنی ساندویچ پانل دیواری اتاق تمیز

ضخامت پانل40، 60، 80، 100، 120
نوع ورقگالوانیزه، رنگی، آلوزینک، استیل
ضخامت ورق6 میلی‌متر
دانسیته فوم 40kg/m3
طول ورقبسته به سفارش مشتریان متغیر می‌باشد.
کلاس ضد‌حریقB1 و B2

مشخصات فنی ساندویچ پانل سقفی اتاق تمیز

نوع ورقگالوانیزه، رنگی، آلوزینک، استیل
دانسیته فوم 40kg/m3
طول ورقبسته به سفارش مشتریان متغیر می‌باشد.
کلاس ضد‌حریقB1 و B2
هسته فومفوم‌عایق XPS

کاربرد ساندویچ پانل اتاق تمیز(کلین روم)

پانل‌های اتاق تمیز در برابر خوردگی، پوسیدگی، زنگ‌زدگی و رشد باکتری و میکروب از مقاومت بالایی برخوردار می‌باشد عایق‌هایی که برای تولید پانل‌های کلین روم استفاده می‌شوند دارای خاصیت کندسوز و یا نسوز می‌باشند.

این نوع پانل‌ها از وزن کمی برخوردار هستند و درعین‌حال در برابر مواد شیمایی بسیار مقاوم می‌باشند.

به دلیل خاصیت عایق بودن و مقاومت بالای پانل‌های دو رو صاف در برابر تغییر دما، بهترین گزینه برای پوشش‌دهی سقف و دیوارهای اتاق تمیز محسوب می‌شود.

  • کارگاه‌های مواد غذایی
  • آزمایشگاه‌ها
  • بیمارستان‌ها
  • صنایع داروسازی
  • تجهیزات پزشکی
  • صنایع بیوتکنولوژی
  • صنایع علوم زیستی
  • اتاق نوزادان
  • صنایع هوایی و هواپیمایی
  • صنعت تولید قطعات الکترونیکی
  • سخان لوازم آرایشی و بهداشتی
  • اتاق بیماران تحت نظارت مخصوص
کاربرد و مزایا ساندویچ پانل کلین روم

بهترین ساندویچ پانل برای کلین روم کدام است؟

پانل کلین روم اتاق تمیز

کاربرد ساندویچ پانل پلی یورتان با توجه به خصوصیات ویژه آن متنوع می‌باشد. نوع ساندویچ پانل باید نسبت به کاربرد و نوع نیاز، شرایط آب و هوایی و بودجه انتخاب شود. ساندویچ پانل پلی‌یورتان کبیرپانل انتخاب مناسبی برای صنایع شیمیایی، کارخانجات مواد غذایی و کشاورزی هستند. ولی با توجه به قیمت بالاتر ساندویچ پانل پلی‌یورتان استفاده از آن برای سقف سوله‌های نگهداری دام و طیور گزینه‌‌ای اقتصادی نیست. ساندویچ پانل PU با توجه به ضریب عایقی بالا در درازمدت با صرفه‌جویی در مصرف انرژی دارای صرفه اقتصادی می‌باشد.

ضخامت عایق میانی ساندویچ پانل پلی یورتان باید براساس میزان عایقی موردنیاز تعیین گردد. الزاما استفاده از ضخامت بالا نمی‌تواند نتیجه مطلوب را حاصل کند. در شرایطی که بخواهیم از پانل به جای ورق سقف شیروانی استفاده کنیم.

ساندویچ پانل دورو صاف یکی ازبهترین انواع قابل استفاده در کلین روم است که کاربردهای وسیعی در ساخت انواع اتاق تمیز دارد. این پانل‌ها مانند انواع دیگر آن از یک لایه مرکزی و دو ورق فلزی در اطراف آن ساخته شده است. تفاوت عمده این محصول با پانل‌های دیواری و سقفی در این است که سطح کار کاملا صاف است و هیچ موج و شیاری در آن وجود ندارد. هر گونه پستی و بلندی، شیار و حتی وجود پیچ میتواند محلی برای تجمع جرم و باکتری باشد. بنابراین ساندویچ پانل‌ دورو صاف باید کاملا صاف و بدون هیچ گونه طرحی باشد. حتی در برخی از نمونه ها که به ساندویچ پانل‌ دورو صاف پیچ مخفی معروف است، پیچ‌ها به صورت مخفی طراحی می‌شوند تا امکان تجمع هر گونه آلودگی وجود نداشته باشد.

مزایای استفاده از پانل‌های دوروصاف کلین روم

به دلیل استفاده از پیشرفته ترین تکنولوژی در دستگاه های خط تولید کبیرپانل در ساخت این محصول باعث یکسان سازی کیفیت شده است که میتواند تضمین کننده کیفیت محصول در متراژ بالا باشد.

استفاده از فوم پلی‌یورتان در پانل دورو صاف کبیر نسبت به سایر متریال ها، باعث شده است پانل‌ها ضخامت کمتری داشته و در نتیجه فضای کمتری را اشغال کنند.

به دلیل تنوع رنگ در ورق روکش ،هزینه های اضافی ناشی از رنگ آمیزی را از بین می‌برد.

نصب ساندویچ پانل کلین روم

برای نصب و اجرای کلین روم (اتاق تمیز) به مجموعه‌ای از متعلقات و اکسسوری‌های مخصوص مانند ورق فلاشینگ کلین روم، درب کلین روم و روشنایی کلین روم نیاز است.

اتاق تمیز یک محیط کنترل شده به لحاظ دما، رطوبت و ذرات معلق است که به منظور انجام فعالیت‌ها و فرایندهایی که نیاز به شرایط بهداشتی و استریل دارد طراحی می‌شود.

همان طور که میدانید نصب و اجرای کلین روم با استفاده از مصالح پیش ساخته مانند ساندویچ پانل انجام می‌شود. ساندویچ پانل‌ها نیز جهت نصب و اجرا به یکسری متعلقات و اکسسوری‌هایی مانند ورق فلاشینگ نیاز دارند.

تجهیزات نصب کلین روم

ورق فلاشینگ کلین روم همانند ورق کلین روم باید یک سطح صاف و بدون خلل و فرم داشته باشد تا از نفوذ و رشد میکروب‌ها جلوگیری شود و فرایند تمیز کردن آن‌ها به راحتی انجام شود.

ویژگی خاص ورق فلاشینگ کنج در این است که اغلب از جنس آلومینیوم تولید می‌شود. از ورق فلاشینگ کنج برای پوشاندن اتصالات ،درزها ،تقاطع و زوایای بیرونی ساندویچ پانل‌های دیواری استفاده می‌شود.

روشنایی کلین روم

صفحات چراغ کلین روم نیز در ابعاد مختلفی تولید می‌شود. معمولا صفحات با ابعاد 30× 30 یا 60×60 تولید می‌شوند و فریم دور این صفحات نیز از جنس آلومینیوم است.

درب کلین روم

درب کلین روم یکی از اجزای بسیار مهم در حفظ شرایط داخلی کلین روم است این نوع درب معمولا به صورت سازگار با محیط کلین روم طراحی می‌شود و ویژگی‌های خاصی دارد. از دیگر ویژگی‌های ساختاری درب کلین روم وجود یک قاب آلومینیومی به همراه هسته مرکزی آن از جنس ساندویچ پانل است.

نصب ساندویچ پانل کلین روم (اتاق تمیز)

قیمت ساندویچ پانل کلین روم

قیمت روز ساندویچ پانل کلین روم

قیمت ساندویچ پانل کلین روم به خاطر نوسانات شدید ورق و مواد اولیه به صورت روزانه تغییر می‌کند. به غیر از این موارد قیمت هر مترمربع ساندویچ پانل به فاکتورهای زیادی وابسته است و نمی‌توان قیمت مشخص یا تقریبی بدون انجام محاسبات ارائه کرد. این فاکتورها باید توسط مهندس متخصص بر اساس نوع کاربرد سازه، شرایط محیطی و بودجه تعیین گردند. این فاکتورها عبارتنداز

نوع پروفایل: سقفی یا دیواری

جنس ورق رو و زیر می‌تواند گالوانیزه، آلوزینک، استیل و یا آلومینیوم باشد. برای کاهش قیمت ساندویچ پانل می‌توان ورق زیر را کاغذ فویل دار ضدآب نیز انتخاب کرد.

ضخامت ورق ها: با افزایش ضخامت ورق وزن و قیمت ساندویچ پانل افزایش می‌یابد. غالبا ورق زیر را نازکتر از ورق رو انتخاب می‌کنند.

رنگ ورق ها: ورق رو که در واقع قسمت داخلی می‌باشد غالبا سفید انتخاب می‌شود.

ضخامت عایق: عایق ضخیم‌تر موجب افزایش خاصیت عایقی در برابر سرما و گرما خواهد بود.

دانسیته عایق: دانسیته عایق بر اساس نوع کاربری سازه نهایی انتخاب می‌شود.

همچنین متراژ ساندویچ پانل تولید شده به خاطر همپوشانی پانل‌ها از متراژ سازه بیشتر خواهد بود لذا جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد قیمت ساندویچ پانل‌ اتاق تمیز می‌توانید با کارشناسان فروش ما تماس حاصل فرمایید و از مشاوره رایگان بهره‌مند شوید.