سردخانه چیست؟

سردخانه یا اتاق‌های سرد فضاهایی هستند که بوسیله یک سیستم تبرید که شرایط سرمایش خاصی را ایجاد می‌کند گفته و فرآیند حفاظت از محصولات مختلف بسته به نوع محصول ( گوشت یا سبزیجات و مواد غذایی) بصورت بالای صفر و پایین صفر را برعهده دارد.

این اتاق ها یک عنصر اساسی در بسیاری از بخش ها شامل بخش مواد غذایی برای نگهداری صحیح مواد غذایی، سبزیجات، لبنیات و … بوده تا بخش صنعتی برای فرآیندهای تولید که در آن تبرید نقش بسزایی دارد. اتاق های سرد را می توان بر اساس عملکرد آنها یا ابعاد و اندازه آن طبقه بندی کرد.

  • سردخانه زیر صفر
  • سردخانه بالای صفر

سردخانه های ذخیره سازی با دمای مثبت صفر درجه سانتیگراد، برای نگهداری محصولات بین 0 تا 10 درجه سانتیگراد طراحی شده اند. آنها عمدتاً برای نگهداری مواد غذایی تازه، نوشیدنی ها یا داروها مورد استفاده قرار میگیرند.

سردخانه های انجمادی یا اتاق های سرد با دمای منفی صفر درجه سانتیگراد، برای نگهداری محصولات منجمد بین ۰ تا ۲۸- درجه سانتی گراد استفاده می شود. در این مدل معمولاً از ساندویچ پانل با ضخامت های بالاتری استفاده می شود که مواد غذایی منجمد مانند گوشت و مرغ، واکسن ها یا مواد آلی در این دما نگهداری می شوند.

دو نوع دیگر در این نوع طبقه‌بندی دمایی وجود دارد که عبارتند از سردخانه‌های تونل انجماد و دو مداره.

این سیستم‌های مکانیکی برودتی قادر هستند عملکرد مخرب مخمرها، قارچ ‌ها و باکتری‌ها را مهار کنند. آماری از سازمان‌های مسئول به دست آمده است که نشان می دهد حدود ۳۰ درصد از کل ماده غذایی در کشور به دلیل نبود امکانات مناسب نگهداری، از بین می روند. به این ترتیب، با روش‌های مناسب از جمله استفاده از انبارها و سردخانه‌ها، از ضایعات موادغذایی جلوگیری می‌شود و می‌توان افراد بیشتری از جامعه را تامین کرد.

سردخانه های ذخیره سازی و اتاق تمیز
سردخانه های بالای صفر

سردخانه بالای صفر

این نوع از سردخانه‌ها به دو صورت کوتاه مدت و بلند مدت قابل استفاده هستند. دمای سردخانه‌های بالای صفر بین ۰ تا ۴ درجه است. این اتاق ها‌ برای نگهداری موادغذایی مورد استفاده قرار می گیرد که این محدوده دمایی برای آن‌ها مناسب است.

به‌طور عمده برای نگهداری و ذخیره انواع سبزی‌ها و صیفی‌جات، میوه‌ها، فرآورده‌های لبنی، داروها و نیز نگه داشتن گوشت، مرغ و ماهی برای یک مدت کوتاه پیش از پخش، سردخانه‌های بالای صفر به‌کار می‌روند.

دمای این اتاق ها بسته به کاربرد و موادی که در آن نگهداری می‌شود متغیر است. طراحی این مدل از اتاق ها به این صورت است که ابتدا باید نوع محصول مشخص شود تا دمای مناسب برای نگهداری محصول تعیین شود. مثلاً دمای مناسب برای ذخیره کالاهای درمانی و دارویی  بین ۲ تا ۸ درجه سانتی‌گراد است و دمای نگهداری مواد و محصولات صنعتی تقریباً ۱۵درجه می‌باشد.

در جدول زیر ابعاد و حجم سردخانه کانتینری مشخص شده است.

که استفاده از این مدل برای نگهداری کوتاه مدت مواد غذایی میباشد.

ابعادطول داخلی (متر)عرض داخلی (متر)ارتفاع داخلی (متر)فضای داخل (متر مکعب)
کانتینر 20 فوت5.92.332.3933.2
کانتینر 40 فوت12.032.342.3967.7

سردخانه زیر صفر

رنج دمایی این مدل در محدوده دمایی ۰ تا ۱۸- یا ۲۰- درجه سانتی قرار دارد. دمای سردخانه زیر صفر بسته به مواد موجود در آنها متغیر است. برخلاف سردخانه‌های بالای صفر که برای نگهداری مواد به صورت موقتی مورد استفاده قرار می گیرند، از این مدل می توان برای نگهداری گوشت، مرغ، مواد غذایی منجمد شد در مدت زمان طولانی‌تر استفاده کرد.

رستوران‌ها، فروشگاه‌های مواد پروتئینی، کشتارگاه‌ها و صنایع شیلات برای ذخیره و نگهداری محصولات منجمدشده به این نوع سردخانه‌ها نیاز دارند.

عمده‌ترین تفاوتی که بین دو مدل دمای بالای صفر و زیر صفر وجود دارد، ظرفیت کمپرسور سردخانه است. کمپرسور انواع سردخانه‌های زیر صفر نسبت به سردخانه‌های بالای صفر ظرفیت و قدرت کمتری دارد.

زمان تحویل سردخانه زیر صفر کانکسی برای ابعادی که متناسب با ابعاد استاندارد کانکس‌های سردخانه کبیر باشند، تقریبا ۷ روز کاری انجام می‌شود. اما برای سردخانه با ابعاد یا تجهیزات سفارشی معمولاً بازه زمانی تحویل پروژه ۱ ماهه در نظر گرفته می‌شود، شما عزیزان می توانید جهت مشاوره و سفارش با کارشناسان فروش ما در تماس باشید.

ظرفیت سردخانهمساحت زیربنا (متر مربع)نوع عایق بندی
سردخانه ثابت کوچک15 تا 180EPS – XPS – PU
سردخانه ثابت متوسط65 تا 200EPS – XPS – PU
سردخانه ثابت بزرگ200 و بالاترEPS – XPS – PU

سردخانه های زیرصفر

اجزای تشکیل دهنده سردخانه ها و کاربرد آن

از مهم‌ترین اجزای تشکیل‌دهنده سردخانه‌ها می‌توان به تجهیزات زیر اشاره کرد:

  • بدنه
  • درب
  • کمپرسور
  • کندانسور
  • اواپراتور
  • تابلو برق

معمولا در سردخانه به ازای هر ۴ متر مکعب یک تن مواد برای نگهداری محاسبه می‌شود. در ساخت بدنه سردخانه‌ها دو نوع جنس وجود دارد که شامل:

بدنه ثابت: در این نوع، محل مورد نظر به وسیله مصالح ساختمانی ساخته می‌شود و بعد از اتمام کارهای ساختمانی، به وسیله چوب کلاف‌بندی می‌شود. بین این کلاف‌های چوب به‌وسیله عایق پلاستوفوم یا عایق پلی یورتان عایق کاری می‌شود و سپس به منظور نما بخشیدن، روی عایق‌ها به وسیله ورق پوشش داده می شود.

بدنه متحرک: در این نوع بدنه، از ساندویچ پانل‌ها استفاده می‌شود که بسیار پرطرفدار است. به این صورت که دیوارها (ساندویچ پانل‌ها) از قبل آماده یا در اصطلاح پیش‌ساخته هستندکه روکش داخل و خارج آن می تواند از جنس ورق‌های مختلف به صورت دو رو ورق یا یک رو ورق باشد.

ساندویچ پانل جهت احداث سردخانه

یکی دیگر از محصولات شرکت کبیر پانل، ساندویچ پانل های سردخانه ای می باشد. ساندویچ پانل سردخانه ای همان ساندویچ پانل دیورای با ضخامت بالای 8 سانتیمتر گفته می شود که به دلیل ضخامت بالای فوم پلی یورتان میانی، میزان عایق بودن آن را افزایش داده و باعث عدم انتقال حرارت و برودت می گردد.

ساندویچ پانل های سردخانه ای از دولایه ورق فلزی تشکیل شده اند که بین آنها فوم عایق پلی یورتان تزریق میگردد. ضخامت این فوم عایق از 8 سانتیمتر تا 20 سانتیمتر متغیر بوده و بر اساس محل پروژه، نوع سردخانه، منطقه جغرافیایی آن تعیین میگردد. ساندویچ پانل های سردخانه ای برخلاف نصب پوشش دیوار های سوله از نظر اجرایی تفاوت هایی دارد که در قسمت آموزش نصب ساندویچ پانل به آنها خواهیم پرداخت.

در چنین پروژه هایی از درب های مخصوص سردخانه استفاده میگردد، درب سردخانه ای انواع مختلفی دارد بعنوان مثال درب سردخانه لولایی، درب سردخانه ای ریلی یا کشویی و درب سردخانه ای آکاردئونی که همه این محصولات در زمان ساخت سردخانه بالای صفر و یا زیر صفر مورد استفاده قرار میگیرد.

مزایای ساندویچ پانل سردخانه چیست؟
  1. پانل ساندویچی سردخانه‌ای با گذشت زمان مقاومت و استحکام خود را از دست نمی‌دهد.
  2. در برابر حوادث طبیعی چون زلزله یا بادهای شدید و یا حوادث عمدی چون وارد شدن فشار زیاد مقاومت زیادی دارند.
  3. فرایند نصب و اجرای سردخانه‌ها با کمک ساندویچ پانل آسان و سریع است.
  4. برای استفاده در سردخانه‌هایی که محل نگهداری مواد غذایی یا دارویی هستند استانداردهای لازم را دارند.
  5. بهداشتی و قابل شستشو هستند.
ساندویچ پانل سردخانه ای
ویژگی ساندویچ پانل های سردخانه ای

ویژگی های ساندویچ پانل سردخانه ای

در گذشته برای عایق سازی دیوار سردخانه‌ها از مصالح مختلف و سنتی استفاده می‌شد اما با گذشت زمان و پیشرفت‌های صنعتی، با کمک دیوارهای عایق ساندویچ پانلی می‌توان به صورت بهینه‌تری از مصرف انرژی در سردخانه‌ها جلوگیری کرد. مهم‌ترین ویژگی‌های ساندویچ پانل سردخانه‌ای عبارت است از:

  • وزن سبک و ساختار استاندارد
  • عایق در برابر صوت، حرارت، برودت و رطوبت
  • مقاوم در برابر زمین لرزه
  • دارای تنوع در طرح و رنگ
  • قابلیت تحمل فشار و وزن بالا
  • طول عمر بالا
  • مقرون به صرفه
  • مقاوم در برابر حریق
  • بالا بودن سرعت مونتاژ
  • امکان جداسازی و نصب در محلی دیگر
  • حمل و نقل و نصب آسان
  • مقاوم در برابر رطوبت و پوسیدگی
  • بهداشتی و سازگار با محیط زیست