پوشش دیوار

ساندویچ پانل یک محصول کامپوزیتی می باشد که از ورق و فوم عایق تشکیل شده و یکی از مهمترین خصیصه های آن، عایق حرارتی و وزن سبک این محصول نسبت به سایر متریال های استفاد هشده در پوشش دیوار می باشد.

ساندویچ پانل ها انواع مختلفی داشته که با توجه به اینکه جهت پوشش دیوار سوله ،ساختمان پیش ساخته ،کارخانه ،انبار ، سالن مرغداری ،سالن پرورش قارچ و صنایع غذایی و دارویی مورد استفاده قرار می گیرد و در ضخامت های مختلف تولید می گردد.

در مقایسه این دو با یکدیگر و یا سایر متریال و مصالح مورد استفاده جهت پوشش دیوار از وزن کمتر، ماندگاری بیشتر ، عایق بودن و همچنین مدت زمان کوتاه اجرای پروژه از مزایای این محصول در مقابل دیوار های آجری و مصالح سنتی می باشد.

دیوارهای آجری و بتنی از لحاظ مقاومت مصالح و همچنین مقاومت فشاری بالاتری نسبت به دیوار های ساندویچ پانلی دارند ولی با توجه به اینکه وزن بالایی داشته و همچنین از نظر مدت زمان اجرا و ضریب انتقال حرارت نسبت به ساندویچ پانل دیواری ضعیف تر عمل مینماید. ساندویچ پانل دیواری شرکت کبیر پانل در ضخامت 4 سانتیمتر دارای ضریب انتقال 0.68 می باشد که در مقایسه با دیوار آجری با همین ضخامت 16.8 می باشد.

در مجموع با توجه به محاسن ساندویچ پانل و سایر مصالح مصرفی همانند آجر نمی توان گفت بهترین مصالح مصرفی جهت پوشش دیوار کدام گزینه می باشد اما در نظر داشته باشید که برخی از مزایای ساندویچ پانل ها با توجه به محل استفاده آن بسیار این موضوع را تحت الشعاع قرار داده و تمایز بسزایی را ایجاد می نماید.

ساندویچ پانل یا آجر

جدول ضریب انتقال حرارت

با توجه به میزان عایق بودن ساندویچ پانل های دیواری و سقفی و ضریب انتقال حرارت پایین آنها نسبت به مصالح بنایی دیگر میتوان گفت ساندویچ پانل بهترین گزینه جهت پوشش دیوار سازه های صنعتی می باشد، جهت بررسی دقیق و مقایسه محصول ساندویچ پانل با مصالح دیگر بعنوان مثال دیوار بتنی ، دیوار آجری و عایق پشم شیشه به جدول ذیل توجه فرمایید:

جدول ضریب انتقال حرارت

λ =0.022 + 0.002 w/mk

بتن

Concerete

آجر

Brick

پشم شیشه

Glass Wool

ضخامت  mm

30

40

50

60

80

100

40

40

40

ضریب انتقال حرارت w/m2k

0.57

0.45

0.36

0.3

0.22

0.18

16.25

14.8

0.88

جدول ضریب انتقال رطوبت

نوع عایق

پلی یورتان

PU

یونولیت

EPS

فنولیک

Phenolic

پشم سنگ

Rockwool

مقاومت فشاری

kPa

100 -160

100 – 180

80 -200

100 – 150

ضریب انتقال حرارت

w/m.k

0.022 – 0.028

0.036 – 0.039

0.022 – 0.028

0.034 – 0.040

جذب آب

%vol.

2-5

0 – 5

0.2 – 0.7

2.5 – 10

چگالی

Kg/m3

36 -50

10 – 25

35 – 55

70 – 150

مقایسه کامل ساندویچ پانل و آجر

راحتی زندگی در خانه تحت تأثیر متریالی است که ساخت و سازی مناسب در آن انجام شده باشد. سطح عایق حرارت و صدا، امکان تغییر چیدمان و سازگاری با محیط همگی به متریالی که در ساخت و ساز استفاده می شود بستگی دارد. امروزه یکی از متداول ترین روش های ساخت سازه ها استفاده از ساندویچ پانل ها می باشند. برای تعیین مسکن بهینه، لازم است مزایا و معایب همه متریال های قابل استفاده را با هم مقایسه کنیم .

در ادامه به بررسی دقیق مقایسه آجر و ساندویچ پانل و بررسی مزایا و معایب آن ها بطور اختصاصی می پردازیم.

ساکنان بالقوه ساختمان های جدید چند طبقه و کم ارتفاع به دنبال گزینه های مقرون به صرفه با تمرکز بر توانایی های مالی خود هستند. اما این تنها عاملی نیست که آنها باید در نظر بگیرند. برای ارزیابی عینی اینکه کدام خانه بهتر است.

استفاده از ساندویچ پانل ها

ویژگی این روش در استفاده از پانل های پیش ساخته بزرگ در ساخت خانه ها است. در ابتدا آنها از بتن مسلح ساخته می شدند اما با گذشت زمان در شرایط مدرن، ساندویچ پانل ها جایگزین شدند. سازه های پانلی به طور جداگانه برای دیوارها و کف های خارجی و داخلی ساخته می شوند که بصورت تک لایه و چندلایه می باشند. در حالت اول، عایق حرارتی اضافی مورد نیاز است، در حالت دوم، عایق بین دو صفحه قرار می گیرد.

هنگام ساخت ساختمان ها، عناصر جداگانه روی یکدیگر نصب می شوند و درزها با بتن ریخته می شوند. از نظر سرعت ساخت، ساختمان های پانلی 3 برابر ساختمان های آجری و یکپارچه ها سریعتر هستند که همین امر باعث محبوبیت آنها در بین توسعه دهندگان می شود. بسیاری از مردم گزینه اول را ترجیح می دهند که کدام بهتر و قابل اعتمادتر است: یک خانه یکپارچه یا ساندویچ پانلی.

ساندویچ پانل دیواری آبی
آجر در ساخت و ساز

آجر در ساخت و ساز

خانه‌های آجری در ساخت و ساز مسکن کلاسیک هستند، اما این فناوری با روش‌های ارزان‌تر و سریع‌تر ساخت جایگزین می‌شوند. سنگ تراشی به مواد و کارگران ماهر زیادی نیاز دارد. عموما وزن آجرهای استفاده شده در ساخت ساز 2 -2.5 کیلوگرم است، بنابراین جرم کل ساختمان بسیار زیاد می شود. بار زیادی روی فونداسیون ایجاد می کند که باید فوق العاده محکم باشد. با ظهور آجرهای چاک دار و توخالی، بخشی از مصالح با آنها جایگزین شدند که این باعث کاهش وزن دیوارها و بهبود عایق حرارتی گردید.

روش ساخت و ساز یکپارچه شامل مونتاژ قالب در اطراف یک قاب فلزی با ریختن بتن کف به طبقه است. ساختمان های  ساخته شده با آجر محکم و بادوام هستند، اما کار اجرایی آن بسیار پرهزینه و زمان بر است.

مزیت ساخت و ساز ریخته گری در دسترس بودن چیدمان به دلخواه و امکان ترکیب چند آپارتمان در سایت یا طبقات مجاور است. همچنین در صورت نشتی لوله آب، ساختمان آسیب کمتری می بیند. مزیت دیگر این است که سرعت ساخت و ساز بالاتر از ساختمان های آجری است. با تمام مزایای فوق، از نظر سطح راحتی، خانه های یکپارچه نسبت به آجری پایین تر هستند.

مقاومت در برابر تبادل حرارتی

آجر در مقایسه با بسیاری از مصالح بنایی دیگر ظرفیت حرارتی بالاتری دارد و می‌تواند فضاهای داخلی را تا حد مشخص و محدودی در برابر نوسانات شدید دمایی مصون بدارد. اما یک جداره آجری باید ضخامت زیادی داشته باشد تا از عهده این کار بربیاید. آجر در این زمینه فقط نسبت به سایر مصالح بنایی برتری دارد و در مقایسه با متریال‌های جدید عملکرد قابل‌قبولی ندارد. در مقابل ساندویچ پانل ذاتاً یک عایق حرارتی است و در مقابل تبادل حرارتی مقاومت بالایی دارد. این ویژگی بسته به نوع مواد مورد استفاده در هسته ساندویچ پانل متغیر است. اما تمامی انواع ساندویچ پانل در زمینه عایق حرارتی بودن عملکرد مناسبی دارند و بسیار بهتر از سایر مصالح عمل می‌کنند.

طول عمر ساندویچ پانل و آجر

اسناد موجود در طراحی، عمر تخمینی ساختمان ها را ارائه می دهد. برای ساختمان های آجری، حدود 150 سال، برای ساختمان های بلوکی حدود 50 سال است. اگرچه این ارقام تقریبی اما نشان دهنده استحکام تثبیت شده سازه ها است. ساختمان های بلوکی برای زلزله طراحی نشده اند، وقتی زمین حرکت می کند روی آن می لغزند. تخریب می تواند نه تنها در اثر فعالیت لرزه ای، بلکه در اثر انفجار یا سایر شرایط اضطراری ایجاد شود.

راحتی

ایده ساخت ساختمان های پیش ساخته از نوع پانل در دهه 50 قرن بیستم ظاهر شد. در آن زمان بدلیل طراحی مبتدیانه در ساخت و پیاده سازی راحتی زیادی را برای مردم نداشت، اما به آنها یک فضای زندگی جداگانه ای را مهیا می کرد.  صفحات نازک به خوبی از سرما در زمستان و گرما در تابستان محافظت نمی کنند. سر و صدا می تواند به راحتی از طریق ترک ها و پانل های دیوار پخش شود.

در خانه های آجری سطح راحتی بسیار بالاتر است. دیوارهای ساخته شده از مواد طبیعی در تابستان گرم نمی شوند، بهترین عملکرد عایق صدا را در بین ساختمان های سنگی دارند. آجر سرامیکی نفوذپذیر به بخار است که به شما امکان می دهد رطوبت طبیعی را در محل حفظ کند. اما فرم معماری نما به پروژه های معمولی محدود می شود، و همچنین امکانات برای برنامه ریزی داخلی نیز محدودتر از ساختمان های پانلی است.

هزینه

هزینه نهایی و قیمت مقرون به صرفه دلیل اصلی انتخاب سازه های ساندویچ پانلی است. سرعت ساخت و ساز، هزینه کم نیروی کار، متریال استفاده شده ، همه این موارد هزینه نهایی متر مربع را کاهش می دهد. اما در مقابل ساخت خانه های آجری سال ها طول می کشد و به هزینه های قابل توجهی از مواد و نیروی کار نیاز دارد.

مقایسه طول عمر ساندویچ پانل و آجر
مزایای ساختمان ساندویچ پانل

مزایا و معایب ساختمان ساندویچ پانل

خانه های این نوع از صفحات بتن  یا پانل های ساندویچ ساخته می شوند که دارای اندازه افزایش یافته هستند و به شما امکان می دهد آپارتمان بزرگ تری داشته باشید.

مزایا
  • سرعت ساخت: مونتاژ ساختمان ها 6 تا 12 ماه طول می کشد. زمان بستگی به اندازه و ابعاد ساختمان ها دارد و معمولاً ارتفاع آنها از 12 طبقه تجاوز نمی کند. برای ساختمان های کوچک از فناوری پانل قاب استفاده می شود، ساختمان های بلند به روش بدون قاب ساخته می شوند.
  • مقاومت حرارتی : ساندویچ پانل ذاتاً یک عایق حرارتی است و در مقابل تبادل حرارتی مقاومت بالایی دارد. این ویژگی بسته به نوع مواد مورد استفاده در هسته ساندویچ پنل متغیر است. اما تمامی انواع ساندویچ پانل در زمینه عایق حرارتی بودن عملکرد مناسبی دارند و بسیار بهتر از سایر مصالح عمل می‌کنند.
  • تنوع در طرح و رنگ : امروزه پانل‌ها در بیش از ۵۰ نوع مختلف طراحی، تولید و عرضه می‌شوند. انواع ساندویچ پانل علاوه بر تفاوت‌های ظاهری (رنگ و ابعاد)، از جنبه‌های دیگری هم (جنس ورق و نوع ماده عایق) متفاوت از یکدیگر هستند و بدین ترتیب سازندگان و پیمانکاران می‌توانند برای هر پروژه نوعی از ساندویچ پانل را که با شرایط خاص آن پروژه بیشترین انطباق را داشته باشد انتخاب و خریداری نمایند.
  • نفوذناپذیری در برابر عوامل خارجی : ساندویچ پانل دیواری با ایجاد سطحی نفوذناپذیر از ورود هر گونه عامل ناخواسته به درون فضا جلوگیری می‌کند. این خصوصیت ارزشمند در ساندویچ پنل ماندگاری بالایی دارد و با گذشت زمان تضعیف نمی‌شود.
 مزایا و معایب ساختمان آجری

ساختمان های آجری عظیم در برابر اثرات عوامل طبیعی متعدد مانند رطوبت، باد شدید، دمای منفی پایین، فعالیت لرزه ای مقاومت می کنند.

مزایا
  • استحکام و دوام: قطعات آجر برای ساخت و ساز در کارخانه ها با پخت خاک رس در دمای حدود 1000 درجه سانتیگراد ساخته می شود. این باعث می شود که مواد در برابر تنش، تغییر شکل و رطوبت مقاوم باشد همچنین به دلیل چگالی بالا، می توانند چرخه های انجماد و ذوب متعدد را تحمل کنند.
معایب
  • زمان بالای ساخت و ساز :
    سختی کار آجرکاری دستی و عدم امکان مکانیزه کردن فرآیند مشکل اصلی این نوع ساخت و ساز است. بسته به تعداد طبقات، زمان ساخت از دو تا چند سال متغیر است.
  • هزینه بالای ساخت و ساز : امروزه استفاده از آجر ها در ساخت و ساز اگرچه ساختمان را ایمن سازی می کند اما بدلایل هزینه بالا در تهیه متریال اولیه و عدم قابلیت مونتاژ و دمونتاژ پیشنهاد نمی شود.
  • عدم حفظ زیبایی ساختمان : یکی از مهم‌ترین نقاط ضعف آجر تغییر رنگ و افت کیفیت ظاهری آن در گذر زمان است. نماهای آجری بعد از چند سال کدر شده و زیبایی ظاهری خود را از دست می‌دهند. مشکل اینجا است که شستشوی آجر آسان نیست و سطوح آجری حتی پس از شستشو هرگز آن زیبایی اولیه خود را نخواهند داشت.
  • قابلیت نفوذ : سطوح آجری به علت داشتن درزهای زیاد و وجود حفره‌های خالی در این درزها به مرور زمان در برابر نفوذ عوامل مخرب بیرونی به‌خصوص ورود انواع حشرات آسیب‌پذیر می‌شوند. مسدود کردن راه‌های نفوذ حشرات به داخل دیوارهای آجری کاری پرهزینه است و هر سال چند بار باید تکرار شود.
مزایا و معایب ساختمان آجری