اتاق تمیز چیست

 اتاق تمیز یا کلین روم در واقع فضایی محصور است که در آن ذرات، آلاینده ها و آلودگی های موجود در هوا، دارای حد بسیار کمی می باشند سقف و دیوارهای کلین روم از ساندویچ پانل ها ساخته شده اند. دارای تجهیزاتی هستند که می توانند حجم آلاینده ها را کنترل کنند و در صورت وجود آنها را از بین ببرند و با استفاده از این تجهیزات علاوه بر کاهش آلاینده و ذرات آلوده، رطوبت هوا نیز کنترل می شود. مشخصات اتاق های تمیز با توجه به احتمال وجود میکروب و آلاینده در هر متر مکعب از فضا تعیین می شود. 

 کارکنان نیز از اتاق های تعویض لباس وارد می شوند. کلاه، دستکش، روپوش، کفش ویژه و…بسته به کلاس بندی استفاده می کنند.

 این اتاق ها می توانند در هر صنعتی مورد استفاده قرار گیرند که ذرات کوچک معلق در هوا بر فرآیند تولید محصول کارخانه تأثیر منفی بگذارند. آنها از نظر اندازه و پیچیدگی متفاوت هستند و به طور گسترده در صنایعی مانند ساخت قطعات الکترونیکی، داروسازی، بیوتکنولوژی، تجهیزات پزشکی و علوم زیستی، و همچنین تولید فرآیندهای حیاتی رایج در هوافضا، اپتیک، ارتش و انرژی اتمی مورد استفاده قرار میگیرند.

پرسنلی که برای کار  انتخاب می شوند، تحت آموزش های گسترده ای در زمینه تئوری کنترل آلودگی قرار می گیرند. آنها از طریق قفل های هوا، دوش هوا و یا بصورت ایزوله وارد اتاق تمیز می شوند و از آن خارج می شوند و باید لباس های مخصوصی بپوشند که برای به دام انداختن آلاینده هایی که به طور طبیعی توسط پوست و بدن تولید می شوند طراحی و محافظت شده است.

اتاق تمیز و انواع آن
کاربری اتاق تمیز (کلین روم)

انواع اتاق تمیز

کلین روم یک فضای کنترل شده است که برای کارهای حساس و پراهمیت در صنایع مختلف استفاده می‌شود. این فضاها به منظور کاهش ذرات و آلودگی‌های هوا، رطوبت، دما و سایر عوامل محیطی کنترل می‌شوند. این فضاها به صورت سلسله مراتبی بر اساس سطح کنترل و تمیزی دسته‌بندی می‌شوند. در زیر، چندین نوع آن را مورد بررسی قرار میدهیم.

این فضاها مصارف مختلفی دارند و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند، بر اساس میزان اهمیت و حساسیت صنعت مورد نظر دسته بندی میگردند:

  •  جهت تولید دارو
  •  جهت تولید صنایع غذایی
  •  جهت تولید قطعات الکترونیکی
  •  جهت انجام عمل جراحی
  •  جهت صنایع حساس

جهت ساخت اتاق تمیز نیاز به ساندویچ پانل کلین روم دورو صاف می باشد که یکی از محصولات شرکت کبیر پانل می باشد. این شرکت با بکارگیری مواد اولیه مناسب ورق گالوانیزه و آلومینیوم و آلوزینک و فوم پلی یورتان با دانسیته 40 به بزرگترین شرکت در زمینه تولید ساندویچ پانل کلین روم مبدل شده است.

کلاس های اتاق تمیز

در ایران به جهت بررسی و تایید اتاق های ایزوله و کلین روم از استاندارد GMP استفاده می نمایند. GMP مخفف کلمه Good Manufacturing Practices بوده و مجموعه ای از استانداردها و دستورالعمل هایی است که تولیدکنندگان مواد دارویی ، غذایی و صنایع حساس باید هنگام تولید داروها، وسایل پزشکی و محصولات غذایی به آن پایبند باشند. این استانداردها تضمین می کنند که محصولات به طور ایمن، کارآمد و به طور مداوم تولید می شوند. مقررات GMP توسط آژانس های نظارتی، مانند سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA)، آژانس دارویی اروپا (EMA) و سازمان بهداشت جهانی (WHO) اجرا می شود.

اتاق های تمیز از نظر استاندارد GMP به گریدهای زیر دسته بندی می شوند:

  • استاندارد GMP کلاس A
  • استاندارد GMP کلاس B
  • استاندارد GMP کلاس C
  • استاندارد GMP کلاس D

از نظر استاندارد ISO به گریدهای زیر دسته بندی می شوند:

  • کلاس 1 : برای ساخت اجزا و قطعات میکروالکترونیک که در اندازه های هندسی زیر میکرون  کاربرد دارد.
  • کلاس 10 : ساخت نیمه هادی ها ، چیپ های الکتریکی ، آی سی ها و به طور کلی قطعاتی با ابعاد کمتر از 2 میکرون کاربرد دارد.
  • کلاس 100 : در ساخت دارو های قابل تزریق ، اتاق عمل های پیوند اعضا ، جراحی مغز و اعصاب و ساخت مدار های الکترونیکی مورد نیاز است.
  • کلاس 1000 : در ساخت وسایل نوری با کیفیت بالا ، ژیروسکوپ های دقیق ، مونتاژ یاتاقان های کوچک و مانند این ها مورد نیاز است.
  • کلاس 10000 : این کلاس مناسب برای مونتاژ وسایل دقیق هیدرولیکی ، روغنی و پنوماتیکی ، شیر های خودکار ، وسایل دقیق زمانی ( ساعت سازی ) ، دنده های با کیفیت بالا و سایر موارد مشابه است.
  • کلاس 100000 : مناسب برای کار های نوری معمولی ، مونتاژ قطعات الکترونیکی ، مونتاژ تجهیزات هیدرولیکی و پنوماتیکی معمولی است.
کلاس‌های اتاق تمیز
درجهنمونه هواپلیت گذاری قطر پلیت 90 میلی‌مترپلیت تماسی قطر پلیت 55 میلی‌متراثر پنج انگشت دستکش
A1>1>1>1>
B10555
C10025250
D200100500

تجهیزات اتاق تمیز

تجهیزات اتاق تمیز

درب

درب اتاق تمیز داری فریم مخصوص از جنس آلومینیومی است که با فرآیند عملیات حرارتی و آنودایز ایجاد می شود. دارای بدنه ای با روکش گلاسه ضدخش است. دستگیره ها هم از جنس استینلس استیل هستند. یراق آلات در این درب ها هم دارای سطحی صاف و بدون پستی و بلندی است. درب ها دارای پانل به ضخامت استاندارد 50 میلیمتر هستند.

هواساز

تجهیزات هواساز بر اساس کلاس بندی در اتاق تمیز طراحی می شود. در ابتدای خروجی هوا فیلتر هپا قرار دارد که کار پاکسازی ابتدایی را درباره آلاینده ها انجام می دهد. اندازه ذرات این آلاینده ها معمولا بالای ۰٫۵ میکرون است. هواسازها دارای دو نوع هایژنیک و یا معمولی هستند.

تلفن

تلفن‌ها در اتاق‌های تمیز چالشی منحصر به فرد ایجاد می‌کنند، زیرا می‌توانند آلودگی‌هایی را معرفی کنند که ممکن است پاکیزگی محیط را به خطر بیندازند. برای رفع این مشکل، از سیستم های تلفن تخصصی استفاده می شود که برای برآوردن نیازهای خاص محیط های اتاق تمیز طراحی شده اند. این تلفن ها معمولاً مهر و موم شده و از موادی ساخته می شوند که با پروتکل های اتاق تمیز سازگار هستند، مانند فولاد ضد زنگ یا پلاستیک های درجه یک.

دوش هوا

دوش هوا یک مسیر پاکسازی برای افراد و وسایل ورودی است. با از بین بردن آلودگی در آن ها میزان آلودگی ورودی را به حداقل می رساند. افراد و وسایل هنگام ورود به کلین روم از حجم و فشار بالایی از هوا تمیز شده و وارد اتاق می شوند.

ساندویچ پانل اتاق تمیزچیست؟

ساندویچ پانل کلین روم با لایه میانی پلی یورتان ساخته می‌شود. پلی یورتان (PU) نوعی فوم عایق است که در آن بیشتر خلل و فرج بسته شده و می‌توان از آن به عنوان عایق حرارتی استفاده کرد که از ترکیب پلی‌یول و ایزوسیانات در شرایط خاص و در حضور کاتالیزور ساخته می‌شود. تفاوت اصلی ساندویچ پانل کلین روم با دیگر ساندویچ پانل‌ها، نوع پروفایل می‌باشد که جهت تمیز کردن راحت‌تر کاملا صاف می‌باشد.

ساندویچ پانل کیلین روم با ضخامت ۴ الی ۱۵ سانتی‌متر، ورق سفید رنگ و اندازه‌های سفارشی تولید می‌گردد. ساندویچ پانل‌ کیلین روم از ۳ لایه تشکیل می‌شود، برای لایه‌ی بیرونی و داخلی از ورق‌های فلزی و فوم عایق پلی یورتان برای لایه میانی به کار برده می‌شود. فوم داخلی از جنس پلی یورتان با دانسیته ۳۸ الی ۴۲ کیلوگرم بر مترمکعب می‌باشد.

قیمت هر متر مربع ساندویچ پانل اتاق تمیز

قیمت ساندویچ پانل کیلین روم به خاطر نوسانات شدید ورق و مواد اولیه به صورت روزانه تغییر می‌کند. این فاکتورها باید توسط مهندس متخصص بر اساس نوع کاربرد سازه، شرایط محیطی و بودجه تعیین گردند. این فاکتورها عبارتنداز :

  • نوع پروفایل : سقفی و دیواری
  • جنس ورق : ورق زیر و رو می‌تواند گالوانیزه، آلوزینک، آلومینیوم و یا استیل باشد.
  • ضخامت ورق ها : با افزایش ضخامت ورق وزن و قیمت ساندویچ پانل افزایش می‌یابد.
  • رنگ ورق ها : ورق رو که در واقع قسمت داخلی می‌باشد غالبا سفید انتخاب می‌شود.
  • ضخامت عایق : عایق ضخیم‌تر موجب افزایش خاصیت عایقی در برابر سرما و گرما خواهد بود.
  • دانسیته عایق : دانسیته عایق بر اساس نوع کاربری انتخاب می‌شود.
مزایای ساندویچ پانل کلین روم